RIJN EN VEENSTREEK – Op donderdag
5 oktober staakt 95% van alle leerkrachten. De scholen gaan die dag
bijna overal dicht, omdat de spreekwoordelijke emmer vol is. Het gaat
niet alleen om een hoger salaris, zo laat Kees Hagenaars, directeur
van basisschool Ter Does uit Hoogmade, weten. De werkdruk is de
laatste jaren enorm toegenomen; niet in het minst vanwege de
maatregel, dat basisscholen verplicht zijn om kinderen met
gedragsproblemen in het reguliere onderwijs op te nemen.
Door Joep Derksen
Tot enkele jaren geleden was het
onderwijs redelijk overzichtelijk. Bijna alle kinderen zaten op het
reguliere onderwijs en kinderen die extra ondersteuning nodig hadden,
konden naar het speciaal basisonderwijs gaan. Daar zaten dan kinderen
met bijvoorbeeld gedragsproblemen of mentale uitdagingen.
Tegenwoordig zijn scholen verplicht om die kinderen op te nemen in
reguliere klassen en dat heeft een enorm effect gehad, zo licht
Hagenaars toe. Want de benodigde extra ondersteuning om deze
'leerlingen met een rugzakje' bij te staan, is er niet. Dus komt
alles op het bord van de leerkracht neer.
En als er maar één of twee van deze
kinderen in een klas zitten, dan is het nog redelijk behapbaar. Maar
in sommige klassen zitten wel acht jeugdigen, die onhandelbaar zijn.
Hagenaars geeft voorbeelden. Het zijn situaties die op andere scholen
plaatsvinden, niet op Ter Does: ,,Er zitten soms acht kinderen met
gedragsproblemen en autisme in één klas. Ik kom nu leerkrachten
tegen, die zeggen, dat ze in dertig jaar zulke gedragsproblematiek
nog nooit hebben meegemaakt. Kinderen zijn niet corrigeerbaar en
gooien bijvoorbeeld met stoelen. Je kunt ze aanspreken, maar ze gaan
gewoon door. Kinderen zijn agressief en vallen andere kinderen aan,
waarbij ze die kinderen echt willen beschadigen. Dit gebeurt al bij
kleuters; kinderen van vijf of zes jaar.''
Hagenaars merkt, dat veel op het bordje
van de leerkrachten wordt gegooid. Niet alleen door de politiek, maar
ook door de ouders. Bijvoorbeeld als er sprake is van een scheiding,
die een diepe impact heeft op het kind. ,,Deze ouders hebben steeds
minder tijd en ze hebben het soms al opgegeven om het gedrag van hun
kind te corrigeren, als dat vijf jaar oud is.'' Maar ook de
landelijke politiek heeft boter op haar hoofd, zo oordeelt Hagenaars.
,,De huidige staat van het onderwijs, waarbij leerkrachten een veel
te hoge werkdruk hebben, is een optelsom van fouten geweest door de
politiek door de tientallen jaren heen. Zo'n leerkracht begint 's
morgens vroeg, maar is de hele dag continue bezig. Er zijn weinig
momenten, dat ze even kunnen ontspannen.''
De leerkrachten willen, dat het nieuwe
kabinet in totaal 900 miljoen euro voor salarissen en 500 miljoen
voor vermindering van de werkdruk uitgeeft. Op de korte termijn moet
dat er toe leiden, dat veel (administratief) werk uit handen wordt
genomen, zodat de leerkrachten zich kunnen richten op hun hoofdtaken;
lessen voorbereiden, lessen geven en zich bezig houden met nieuwe
ontwikkelingen in het onderwijs.
Hagenaars: ,,Voor de langere termijn
moeten we kijken hoe ze het onderwijs in het buitenland hebben
geregeld. We moeten er voor zorgen, dat probleemkinderen sneller naar
een school kunnen gaan, vergelijkbaar met speciaal onderwijs, waar
goede professionele mogelijkheden zijn om met dat soort kinderen om
te gaan. Ze kunnen daar een bepaalde tijd zitten, waarbij ze op hun
gedrag gecorrigeerd worden, waarna ze weer terug kunnen komen in het
regulier onderwijs.''
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home