Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

06 december 2017

Nieuwe leren moet succesvolle generatie creëren

KAAG EN BRAASSEM – De manier waarop kinderen zich tot nu toe allerlei vaardigheden toe eigenden, gaat de komende jaren helemaal op de schop. Dat laat Sabine Dissevelt, directeur-eigenaar van Kindkracht weten. Babycreches, basischolen en voor- en naschoolse opvangorganisaties gaan de kinderen begeleiden en hun voortgang in de gaten houden. Daarbij willen ze de jeugd ondersteunen, om hun kwaliteiten verder uit te breiden.

Door Joep Derksen

Is het wel verstandig om kinderen van de baby-opvang tot de voorschoolse opvang, tijdens de schooluren en bij de naschoolse opvang constant te monitoren en te beoordelen hoe ze zich ontwikkelen? Kunnen kinderen niet gewoon meer kind zijn? Dissevelt: ,,Met het nieuwe leren kunnen ze juist kind zijn. We zijn toe aan een andersoortig vernieuwend ontwikkelingsonderwijs voor kinderen van nul tot dertien jaar. De kinderen moeten leren om te leren en we laten ze op een positieve manier in aanraking komen met ontwikkelingen. Waarbij we ons veel meer gaan richten op talenten. We gaan dus niet inhakken op wat een kind niet kan.''

Maar kinderen moeten toch juist leren rekenen, lezen en schrijven? Ook al is dat niet leuk. Ze moeten zich op deze gebieden zoveel mogelijk ontwikkelen, zodat ze naar een voor hen zo goed mogelijke school toe gaan. Ontneem je juist niet kansen aan kinderen, door het ze te gemakkelijk te maken en te zeggen: ,,Jij vindt lezen moeilijk, dus ga jij in plaats daarvan maar lekker voetballen''? Dissevelt laat weten, dat kinderen wel degelijk een basis moeten hebben voor het reken- en taalwerk. Ze stelt: ,,We geven de kinderen een breed aanbod, zodat ze de ruimte krijgen in hun ontwikkeling. Daarbij maken we ook gebruik van de talenten van de medewerkers. Een gepassioneerde gymdocent kan beter zeggen, hoe er buiten gespeeld wordt. Er is zoveel breinkennis, dat we missen, als kinderen achter een tafeltje in de klas blijven zitten. We willen dat kinderen op een natuurlijke manier in beweging zijn.''


Maar is het van de wieg tot de middelbare school zo'n twaalf uur per dag begeleiden van en toezien op de kinderen, wel het beste voor alle jeugd? Onderzoek heeft aangetoond, dat de feminisering in het onderwijs (er zijn steeds meer vrouwen, dan mannen die de kinderen helpen met het zich ontwikkelen) nadelige gevolgen heeft voor veel jongetjes. Zij missen een docent van het mannelijke geslacht, die hen af en toe laat ravotten, zonder dat een juf meteen ingrijpt en zegt dat het jongetje zich moet gedragen. Dissevelt reageert: ,,Het is niet de bedoeling dat we alleen gaat tutten met kinderen. Kinderen moeten een bepaald aanbod krijgen. We gaan weg uit de kramp dat leren alleen het enige is wat belangrijk is. Kinderen moeten een probleemoplossend vermogen hebben, in een vertrouwde en veilige omgeving.''