KAAG EN BRAASSEM – De manier
waarop kinderen zich tot nu toe allerlei vaardigheden toe eigenden,
gaat de komende jaren helemaal op de schop. Dat laat Sabine
Dissevelt, directeur-eigenaar van Kindkracht weten. Babycreches,
basischolen en voor- en naschoolse opvangorganisaties gaan de
kinderen begeleiden en hun voortgang in de gaten houden. Daarbij
willen ze de jeugd ondersteunen, om hun kwaliteiten verder uit te
breiden.
Door Joep Derksen
Is het wel verstandig om kinderen van
de baby-opvang tot de voorschoolse opvang, tijdens de schooluren en
bij de naschoolse opvang constant te monitoren en te beoordelen hoe
ze zich ontwikkelen? Kunnen kinderen niet gewoon meer kind zijn?
Dissevelt: ,,Met het nieuwe leren kunnen ze juist kind zijn. We zijn
toe aan een andersoortig vernieuwend ontwikkelingsonderwijs voor
kinderen van nul tot dertien jaar. De kinderen moeten leren om te
leren en we laten ze op een positieve manier in aanraking komen met
ontwikkelingen. Waarbij we ons veel meer gaan richten op talenten. We
gaan dus niet inhakken op wat een kind niet kan.''
Maar kinderen moeten toch juist leren
rekenen, lezen en schrijven? Ook al is dat niet leuk. Ze moeten zich
op deze gebieden zoveel mogelijk ontwikkelen, zodat ze naar een voor
hen zo goed mogelijke school toe gaan. Ontneem je juist niet kansen
aan kinderen, door het ze te gemakkelijk te maken en te zeggen: ,,Jij
vindt lezen moeilijk, dus ga jij in plaats daarvan maar lekker
voetballen''? Dissevelt laat weten, dat kinderen wel degelijk een
basis moeten hebben voor het reken- en taalwerk. Ze stelt: ,,We geven
de kinderen een breed aanbod, zodat ze de ruimte krijgen in hun
ontwikkeling. Daarbij maken we ook gebruik van de talenten van de
medewerkers. Een gepassioneerde gymdocent kan beter zeggen, hoe er
buiten gespeeld wordt. Er is zoveel breinkennis, dat we missen, als
kinderen achter een tafeltje in de klas blijven zitten. We willen dat
kinderen op een natuurlijke manier in beweging zijn.''
Maar is het van de wieg tot de
middelbare school zo'n twaalf uur per dag begeleiden van en toezien
op de kinderen, wel het beste voor alle jeugd? Onderzoek heeft
aangetoond, dat de feminisering in het onderwijs (er zijn steeds meer
vrouwen, dan mannen die de kinderen helpen met het zich ontwikkelen)
nadelige gevolgen heeft voor veel jongetjes. Zij missen een docent
van het mannelijke geslacht, die hen af en toe laat ravotten, zonder
dat een juf meteen ingrijpt en zegt dat het jongetje zich moet
gedragen. Dissevelt reageert: ,,Het is niet de bedoeling dat we
alleen gaat tutten met kinderen. Kinderen moeten een bepaald aanbod
krijgen. We gaan weg uit de kramp dat leren alleen het enige is wat
belangrijk is. Kinderen moeten een probleemoplossend vermogen hebben,
in een vertrouwde en veilige omgeving.''
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home