[KAAG
EN BRAASSEM] Het Bewonersplatform Luchtvaart en Leefomgeving heeft
het voortouw genomen in de discussie over de toekomst van Schiphol.
Als deze luchtvaartorganisatie écht wil groeien, moet dat in de
Noordzee gebeuren en niet verder het binnenland in. Daarom vragen
zestig bewonersgroeperingen unaniem aan het Ministerie van
Infrastructuur en Waterstaat om een onderzoek uit te voeren naar het
aanleggen van start- en landingsbanen in de Noordzee.
Door
Joep Derksen
Schiphol
gedraagt zich al decennialang als een Rupsjenooitgenoeg. Om de zoveel
jaren blijkt het 'maximum aantal vliegbewegingen' niet meer
toereikend te zijn. En komt de roep om het aantal vluchten te mogen
uitbreiden. Vliegtuiglawaai wordt niet meer gemeten, maar 'berekend'
en onderzoeken naar bijvoorbeeld de aanvliegroutes richting Lelystad
moeten overnieuw gedaan worden.
,,Niet
het oplossen van een acuut capaciteitsprobleem van Schiphol,
maar een duurzame langetermijnvisie op de luchtvaart moet de basis
worden van het luchthavenbeleid'', aldus de
bewonersvertegenwoordigingen. Ze komen daarom met het plan 'Banen in
Zee': ,,Hiermee wordt Schiphol in zee gecombineerd met
klimaatsparende maatregelen. Dat maakt Nederland klaar voor een
duurzame luchtvaart ook in een verdere toekomst. De
slogan “Schiphol is groter dan Nederland” klopt bijna.
Juister is “Schiphol wordt te groot voor Nederland”. De oplossing
ligt voor de hand: “maak Nederland groter met een eiland!”
De
bewonersvertegenwoordigingen roepen niet op om Schiphol in één
keer naar de Noordzee te verplaatsen. Dat is niet haalbaar. Maar door
de initiële aanleg van één of twee start- en landingsbanen in de
Noordzee, kan al wel voorkomen worden, dat een Tweede Kaagbaan wordt
aangelegd. En zo wordt gigantisch veel geluidshinder voorkomen.
Mogelijk zou zelfs al de Buitenveldertbaan dicht kunnen. Hierdoor kan
dit gebied gebruikt worden voor bijvoorbeeld nieuwe kantoorbouw.
Nu
is de tijd, om door te zetten met – als eerste – een onderzoek
naar de mogelijkheid om extra banen aan te leggen in de Noordzee. En
vervolgens deze plannen ook daadwerkelijk uit te voeren. ,,De
bewoners constateren dat Schiphol vastloopt en de luchthaven Lelystad
niet kan voorzien in de behoefte aan luchthavencapaciteit op lange
termijn. Als niet snel begonnen wordt aan het onderzoek naar
alternatieven voor het doorgroeien van Schiphol vrezen zij een
onomkeerbare verslechtering van het leefmilieu voor bewoners in de
wijde omgeving van Schiphol. ''
Uitbreiding
van het aantal banen, op het huidige Nederlandse grondgebied, vinden
de bewonersvertegenwoordigingen onacceptabel. Zij pleiten voor meer
banen op een 'IJ-vlakte'' voor de kust als haalbare en wenselijke
optie.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home