Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 70 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

02 juli 2018

NON hangt aan gemeentelijke subsidiespeen


Nieuwkoop – Het 'Netwerk Ontdek Nieuwkoop' (NON) blijft aan de subsidiespeen van de gemeente Nieuwkoop lurken. Het NON heeft namelijk al 100.000 euro ontvangen om deze gemeente op de toeristische kaart te zetten. Maar hierbij was wel een van de voorwaarden, dat er ook inkomsten op andere manieren binnen zouden komen. Het eerste jaar bleek dat slechts een armzalige 4.500 euro aan advertentieinkomsten voor een promotiemagazine te zijn. In het tweede jaar is dat bedrag 'opgelopen' tot 9.000 euro aan advertentieinkomsten en 'partnerbijdrages'.

Joke Pelser van het NON hield een promotieverhaaltje richting de politiek. Volgens haar was er met die ton euro's 'ontzettend veel gebeurd'. Er is een nieuwe website gebouwd, die door 60.000 mensen bekeken is. En een magazine is uitgebracht met een oplage van 60.000. Volgens haar heeft het NON 'een enorme vlucht gemaakt' in de aansluiting bij andere promotionele organisaties in de regio. ,,Gebiedsmarketing is geen sprint. Het is een marathon en kost tijd.''

Toch laat de organisatie steken vallen, zo merkte fractievoorzitter Pien Schrama (Natuurlijk Nieuwkoop) op. Ze noemde Vrouwenakker als voorbeeld: ,,Zo gauw je over de brug komt, kom je niets meer tegen van de promotie van Nieuwkoop. Daar kun je snel stappen in maken. Maak gebruik van het Drieprovinciepunt; ik zie daar helemaal niets van.'' Ook was Schrama kritisch over het lage bedrag aan sponsorinkomsten van andere partijen. ,,De gemeente moet niet een van de grootste partners zijn, maar een van de partners. Er mag meer vaart gemaakt worden met die andere sponsorinkomsten.''

Raadslid Aad Otto (CDA) gaf ook gratis advies: ,,Bezienswaardigheden en evenementen moeten meer op de website komen. In de kernen Zevenhoven, Nieuwkoop en Langeraar zijn evenementen als de kermis en braderie. Zet foto's hiervan op de website.'' Of dat ook gebeurt, is niet zeker. Wel liet Pelser weten, dat de NON een stevige vinger in de bestuurderspap wil hebben. ,,We willen een serieuze gesprekspartner zijn en meeschrijven met de beleidsvisie en actienota.''