Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

25 oktober 2018

,,Je wilt een betrouwbare pontverbinding''


[KAAG] In een exclusief interview geeft wethouder Yvonne Peters openheid van zaken over de hele aanbesteding van het pontje naar Kaageiland. Het klopt, dat de gemeente over een paar maanden ruim 600.000 euro moet overmaken aan de gebroeders Hoogenboom, eigenaren van de huidige pontmaatschappij Pronto. En de gemeente blijft de komende jaren de mogelijkheid houden om een brug naar Kaageiland aan te leggen.

Over die zes ton laat Peters weten: ,,We hebben een heel lang lopend contact met Hoogenboom. In 2000 is de afspraak gemaakt, dat er ooit een keer een pont gekocht moet worden. De gebroeders Hoogenboom kregen 175.000 euro per jaar en van dat geld heeft de gemeente ieder jaar 34.000 euro afgehouden en opzij gelegd. Dat bedrag, inmiddels 612.000 euro, kunnen we elk moment uitkeren na afloop van het huidige contract.''

Het definitieve contract met ODV Maritiem BV moet nog ondertekend worden, maar nu al is duidelijk, dat dit niet zomaar voor de volledige twintig jaar zal zijn. Peters: ,,Het contract is voor 10 jaar, met een verlenging van nog eens tien jaar. De eerste twee jaar werken we met een open begroting. Na die twee jaar komt er nog een 'go no go' moment. We kunnen na twee jaar, tien jaar of twintig jaar van dit contract af.'' Deze flexibiliteit is belangrijk, vooral ook omdat enkele maanden geleden de gemeenteraad bepaald had, dat de veerstoepen voor de pont in zo'n mate hersteld moeten worden, dat ze in ieder geval tien jaar meegaan. Zo blijft de mogelijkheid bestaan, dat er over tien jaar alsnog een brug verschijnt naar Kaageiland.

Veel ophef ontstond bij de inwoners van Kaageiland, dat de gemeente een nieuwe aanbesteding uitschreef. ,,Waarom zou je de pontbeheerder veranderen, als alles al 36 jaar goed gaat?'', zo was de gedachtegang. Peters: ,,Een overheid kan niet zomaar onderhands contracten met een waarde van meer dan een miljoen euro gunnen. Dit soort aanbestedingen zijn juist bedoeld, om er voor te zorgen, dat een wethouder niet opeens een dakkapel op het dak kan hebben. Die aanbesteding doen we, om iedereen een eerlijke kans te geven om zo'n contract met overheidsgeld te halen. Ik doe het niet omdat ik het zelf zo leuk vind. Die aanbestedingsregels zijn er eenmaal om willekeur tegen te gaan en transparantie te bevorderen.'' Voor alle duidelijkheid laat Peters weten: ,,Ik vind dat Ponto al 36 jaar een prima dienstverlening levert. De aanbesteding is geen kritiek op Ponto. Ze hebben 36 jaar lang het contract gehad en naar eer en geweten geleverd.''

De laatste jaren is de relatie tussen de gebroeders Hoogenboom en de gemeente flink bekoeld. Tijdens en na gesprekken met gemeentelijk medewerkers liepen de gemoederen soms hoog op. Dat had soms beter opgepakt kunnen worden door de gemeente, beaamt de wethouder. ,,Je kiest nooit bewust voor een escalatie. Ik heb deze portefeuille een aantal maanden. We hebben gekeken naar de contactmomenten en wat er besproken is. Dan zie ik, dat het heel moeilijk is voor de overheid om ook de taal van een ondernemer te spreken. We hebben het over regels, verantwoording en aanbestedingen. De ondernemer heeft het over initiatief nemen en geld verdienen. Het is niet zo, dat wij alles goed hebben gedaan en zij alles fout. We hadden beter kunnen uitleggen dat transparantie belangrijk is. We hebben daar elkaar soms gewoon niet begrepen. Dat is niet goed geweest en heeft de relatie geen goed gedaan. We moeten ons aantrekken, als we zaken doen met een bedrijf.'' Volgens Peters is de ergste kou nu uit de lucht: ,,Ik heb twee keer met de heren Hoogenboom gesproken. Ik vond het prettige gesprekken. Ik hoop dat onze relatie zodanig is, dat we allebei vinden dat we samen naar een goed einde moeten toewerken. En we hopen dat ze met ODV Maritiem in gesprek kunnen gaan over het overdragen van personeel. Wellicht wil Ponto ook het onderhoud voor ODV uitvoeren.''

ODV Maritiem krijgt de huidige ponten in bruikleen; dat is onderdeel van de aanbesteding. Is dat wel eerlijk? De wethouder: ,,Als je een aanbesteding doet, wil je zoveel mogelijk partijen de kans geven om mee te doen. En dat is niet zo, als ze eerst anderhalf miljoen euro moeten investeren in nieuwe ponten. We hoorden geluiden, dat er een groep mensen van Kaag zou zijn, die wellicht zelf die exploitaite wilden doen en hiervoor een bedrijfje wilden oprichten. Dat initiatief wilden we niet frustreren, door eerst die eis van anderhalf miljoen euro op te leggen. De pont is van ons; het is het middel om van a naar b te gaan. Wij zijn als gemeente verantwoordelijk om mensen van a naar b te laten komen.''

Uiteindelijk schreef alleen ODV Maritiem zich in voor de aanbesteding. Peters: ,,Als je kans wilt maken, moet je inschrijven bij zo'n aanbesteding. Als ODV aan het programma van eisen voldoet, gaan zij vanaf 1 januari 2019 het vervoer naar Kaageiland verzorgen.'' De prijzen zullen niet extreem wijzigen, aldus de wethouder. ,,Inwoners, die in een huis wonen op Kaag, betalen 26 euro per jaar aan een vignet per voertuig. Het is niet zo, dat de nieuwe contractant andere prijzen zal berekenen.''

Peters besluit: ,,We zijn met elkaar blij, wat Hoogenboom de afgelopen 36 jaar heeft gedaan en we willen het op een goede manier afronden. We hopen dat we met Hoogenboom samen een goede start kunnen geven aan ODV Maritiem. Uiteindelijk wil je een stabiele, goede betrouwbare pontverbinding tegen acceptabele maatschappelijke kosten.''