Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

25 oktober 2018

Column


AVG

Kun je als fotograaf je werk doen bij informatieavonden, als er mensen voor je camera gaan staan en zeggen: 'Ik wil niet op de foto!'? Tot een paar maanden geleden was het gemakkelijk; dan was je reactie; 'Dan moet je aan de kant gaan'. Maar in mei werd de AVG van kracht en de nobele gedachte achter de AVG is, dat iedereen recht heeft op zijn of haar privacy.

Tenminste, waar het gaat om opnames door medemensen en bedrijven. We weten natuurlijk allemaal, dat onze gedragingen online, op de weg en via de telefoon worden gevolgd. Noem een paar keer enkele woorden in een telefoongesprek, zoals 'Aanslag, plannen, IS of Inshala' en voor je het weet worden je gesprekken een tijdje afgeluisterd. Gegevensbestanden worden gekoppeld; uiteraard alleen maar voor onze veiligheid.

Noem me naïef, maar ik dacht dat het nog wel mee zou vallen met de uitvoering van die AVG. Totdat ik onlangs bij een informatiebijeenkomst was in Leimuiden. Er zijn plannen voor de realisatie van tientallen vakantiewoningen en omwonenden zijn ongerust dat dit ten koste gaat van hun rust. Ik luisterde, maakte foto's en filmopnames met de mobiel. Plotseling lieten drie mensen van de circa 50 personen weten, dat ze niet gefilmd willen worden.

Ik heb er voor gekozen, om die filmopnames niet op YouTube te zetten en geen foto te plaatsen bij het betreffende artikel. Maar het voelde niet goed. Ik zal u uitleggen, waarom. Door die foto- en filmklagers wordt de journalistiek belemmerd in het doorgeven van nieuws. Als iedereen gaat lopen zeuren, dat er geen foto's of video-opnames gemaakt mogen worden, kunnen informatiebijeenkomst niet meer bezocht worden door de filmende pers. En zo wordt de rest van de inwoners – tenminste, degenen die niet het Witte Weekblad lezen – de mogelijkheid onthouden om te weten, wat er gebeurd is.

Uiteindelijk zal dit ook nadelig zijn, voor de mensen die aangeven, dat ze niet op de foto/film willen. Want ook zij zullen minder goed op de hoogte gesteld kunnen worden, van wat er in hun omgeving speelt. Zullen we, waarde columnlezer, vanaf nu dan weer pre-AVG doen? En als er een foto gemaakt wordt en je wilt het niet, ga dan achter de man/vrouw met de camera staan. Zonder met veel misbaar te roepen, dat je niet vereeuwigd wilt worden.