Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

07 november 2018

Versmalling Lange Brug


[OUD ADE] De Lange Brug wordt de komende tijd slechts 2,30 meter breed. Dat blijft zo, totdat deze brug gerepareerd is en weer door al het (zware) verkeer gebruikt kan worden. De lijnbus 56 en de hulpdiensten hebben geen last van deze breedtebeperking; zij krijgen een 'knopje', waarmee ze de breedtebeperking kunnen 'openen' en dus zonder problemen over de Leidseweg kunnen rijden.

Is 2,30 meter breed genoeg voor alle personenauto's, dus ook bijvoorbeeld Hummers? Wethouder Inge van der Meer verwacht van wel: ,,Parkeerplaatsen zijn 2,50 meter breed en daar passen Hummers ook op.'' De gemeente ligt in de clinch met de Provincie Zuid-Holland en de gemeente Teylingen, waar het gaat om het eigendomschap van de Lange Brug en dus ook, wie er opdraait voor de kosten van het herstel van deze brug. Loopt Kaag en Braassem nu niet het risico, dat deze gemeente zich opstelt als hoofdverantwoordelijke voor het behoud en gebruik van deze brug? En dit door de andere overheidsinstanties gebruikt wordt tegen Kaag en Braassem, zodat uiteindelijk onze gemeente opdraait voor alle herstelkosten van de Lange Brug?

De wethouder laat weten, dat dit wat haar betreft niet aan de orde is. ,,Wij voelen ons verantwoordelijk voor de doorstroming. Achter de schermen zijn we keihard bezig met de Provincie om de definitieve afhandeling te bespreken. Het was belangrijk dat deze maatregel snel en goed gebeurde. Waar het gaat om de vraag welke overheid dit gaat betalen; linksom of rechtsom moet dit gewoon gebeuren. Dit heeft geen consequenties voor toekomstige aansprakelijkheid.''