Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

21 februari 2019

Pontraad eist veilige overgang naar Kaageiland

KAAG – De botsing tussen het veerpontje en een binnenvaartschipper is géén incident. Regelmatig ligt er een veerpont in het midden van het water rondjes te draaien, omdat de nieuwe pontschipper dit vaartuig nog altijd niet goed onder controle heeft. Het vaargestuntel leidt tot grote hilariteit onder de wachtende pontgangers, die iedere fout genadeloos met hun mobiel opnemen. De Pontraad, bestaande uit een groep eilandbewoners die de veerdiensten in de gaten houdt, luidt de noodbel.

Sinds 1 januari heeft ODV Maritiem de veerdienst overgenomen van Ponto, die deze dienst 36 jaar lang verzorgde. Enkele pontschippers werken nu voor ODV, maar er zijn ook nieuwe pontbestuurders, die het vaartuig nog altijd niet goed beheersen. En dat moet maar eens afgelopen zijn, zo stellen Renée Smit en Jan van Liempt namens de Pontraad. Nu zijn er nog geen levensgevaarlijke situaties ontstaan; bij de botsing is niemand gewond geraakt. Maar de veiligheid van de eilandbewoners, werknemers en toeristen moet bovenaan staan.

Van Liempt: ,,De dienstverlening moet veilig gebeuren. Als dat geld kost, maakt het ons niet uit. Veiligheid voor alles.'' ODV Maritiem is aangesproken op het lage vaarniveau van sommige medewerkers, maar ODV legt hiervoor de schuld bij Ponto, die niet voldoende zou hebben meegewerkt om de nieuwe pontschippers te trainen. Het valt Smit op, dat het gemeentebestuur van Kaag en Braassem niet tegelijkertijd praat met zowel ODV als Ponto. ,,Ik denk, dat we een rol kunnen spelen om partijen bij elkaar te brengen. Het is niet efficiënt om over elkaar te praten en van alles van elkaar te vinden.''

Maar de botsing tussen het veerpont en de binnenvaartschipper heeft de ogen van de eilandbewoners wel geopend. Ze maken zich ernstig zorgen over de veiligheid van hun kinderen, beamen Smit en Van Liempt. ,,Deze botsing was nog zonder slachtoffers, maar het had veel erger kunnen aflopen. Regelmatig lukt het een pontbaas niet om de pont goed aan te meren. Zeker als er veel wind staat; dan gaat de pont draaien; met een potentieel gevaarlijke situatie. Enkele dagen geleden deed een pontschipper er tien minuten over, om het veerpontje de afstand van 45 meter te laten overbruggen. Over twee maanden begint het vaarseizoen weer; met meer vaarverkeer stijgt het botsgevaar. ,,Als een binnenvaartschip het pontje vol raakt, slaat dat pontje om. Soms staan er wel honderd mensen op het pontje; de ramp is dan niet te overzien!''


Ze besluiten: ,,Iedereen begrijpt dat zo'n nieuw bedrijf niet in één keer de dienst kan leveren zoals het was. Maar we moeten geen risico nemen met de veiligheid. Wij zijn bewoners en willen gewoon op een veilige manier over. Hoe en waarom maakt niet uit. Maar er moet wel wat gebeuren. Laat de onervaren pontschippers oefenen met het reservepontje, totdat ze deze pont goed onder controle hebben. Het is onze hoop, dat alle partijen over hun emoties heen kunnen stappen en samen kunnen werken.''

Reactie Arno Hoorweg

Arno Hoorweg, directeur van ODV Maritiem, is blij met het overleg tussen zijn bedrijf, de pontraad en de gemeente Kaag en Braassem. Maar daar hoeft wat hem betreft Ponto niet bij aan te schuiven.

Hij staat achter de idee om een reservepontje in te zetten, zodat (aankomende) pontschippers opgeleid kunnen worden voor het besturen van het pontje. Het is overigens niet zo, dat de nieuwe mensen tot nu toe totaal onvoorbereid aan hun taak zijn begonnen. In december hebben ze al lessen gehad. Degene die vorige week de botsing met een binnenvaartschip veroorzaakte, komt ook in de toekomst niet meer terug, verzekert Hoorweg.

Hij beaamt, dat zo'n aanvaring erg ongelukkig en ongewenst is. ,,Dat is een nachtmerrie voor elke veerpontexploitant. Gelukkig is het goed afgelopen en zijn er geen persoonlijke ongelukken gebeurd.'' Het advies van de pontraad, om nog één keer met de gemeente en Ponto om tafel te gaan zitten, neemt Hoorweg echter niet over. ,,De beëindiging van het vorige contract was niet bepaald harmonieus tussen de gemeente en de vorige exploitant. Er was een gebrek aan informatie bij de aanbesteding, maar we konden natuurlijk ook niet zeggen, dat we pas op 1 april beginnen met het uitvoeren van de pontdiensten. We gingen er gewoon voor. Wij willen dat de pontbediendes, die het nodig hebben, extra gaan oefenen op het reservepontje. Maar het is onze overtuiging, dat de mensen die de pont bedienen, het ook kunnen. Dat moet ook, want daarvoor is de lading veel te kostbaar.''