Adonis
Parijs heeft de Eiffeltoren, Hongkong het panoramauitzicht
in de haven en Peking heeft de Chinese muur. Al deze lusten voor het oog
trekken jaarlijks miljoenen toeristen. Die daar ook een aantal dagen blijven en
(veel) geld uitgeven. Maar wat moet je doen, als je een middelgrote gemeente
bent in een land, dat een stipje is op de wereldkaart? En je toch de toeristen
massaal wilt lokken?
Het college van burgemeester en wethouders heeft daar wel
het antwoord op. Het is alleen de vraag of het ook de beste oplossing is.
Afgelopen zondag was wethouder Petra van der Wereld te zien in het SBS6
programma Holland van Boven. De gemiddelde kijkcijfers van dit
televisieprogramma zijn nou niet echt knallers te noemen. Van de 18 miljoen
Nederlanders kijken er gemiddeld 30.000 mensen; een kijkdichtheid van 0,2%.
De gemeente betaalde het programma wel 2.950 euro om aan
zelfpromotie te mogen doen. Maar wat levert zo’n actie nou op? Afgezien van het
feit, dat wethouder Petra van der Wereld de video op iedere verjaardag aan haar
vrienden en familieleden kan tonen? Zal zo’n programma, waar een minimaal
aantal mensen naar kijkt, écht leiden tot één extra toerist? Die dan ook nog de
smeekbede van de wethouder opvolgt, om langer dan een uurtje naar Kaag en
Braassem te komen.
Nou moet ik wel oppassen, waarde columnlezer, want voor je
het weet bedenken ze op het gemeentehuis, dat er een onderzoeksbureau moet
worden ingehuurd. Waarbij de onderzoekers dan voor veel geld argeloze mensen
gaan vragen, of ze hier zijn vanwege het televisieprogramma Holland van Boven.
Beste bestuurders; wil je écht toeristen trekken,
verzin dan wat beters. Bouw de grootste windmolen van de wereld (1 kilometer
hoog; komen er ook geen vliegtuigen meer laag overvliegen), zet een standbeeld
van een blote vrouw of een Adonis naast de A4. Kortom; onderscheid je door daden,
niet door woorden.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home