Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

08 mei 2019

Column


Adonis

Parijs heeft de Eiffeltoren, Hongkong het panoramauitzicht in de haven en Peking heeft de Chinese muur. Al deze lusten voor het oog trekken jaarlijks miljoenen toeristen. Die daar ook een aantal dagen blijven en (veel) geld uitgeven. Maar wat moet je doen, als je een middelgrote gemeente bent in een land, dat een stipje is op de wereldkaart? En je toch de toeristen massaal wilt lokken?



Het college van burgemeester en wethouders heeft daar wel het antwoord op. Het is alleen de vraag of het ook de beste oplossing is. Afgelopen zondag was wethouder Petra van der Wereld te zien in het SBS6 programma Holland van Boven. De gemiddelde kijkcijfers van dit televisieprogramma zijn nou niet echt knallers te noemen. Van de 18 miljoen Nederlanders kijken er gemiddeld 30.000 mensen; een kijkdichtheid van 0,2%.

De gemeente betaalde het programma wel 2.950 euro om aan zelfpromotie te mogen doen. Maar wat levert zo’n actie nou op? Afgezien van het feit, dat wethouder Petra van der Wereld de video op iedere verjaardag aan haar vrienden en familieleden kan tonen? Zal zo’n programma, waar een minimaal aantal mensen naar kijkt, écht leiden tot één extra toerist? Die dan ook nog de smeekbede van de wethouder opvolgt, om langer dan een uurtje naar Kaag en Braassem te komen.

Nou moet ik wel oppassen, waarde columnlezer, want voor je het weet bedenken ze op het gemeentehuis, dat er een onderzoeksbureau moet worden ingehuurd. Waarbij de onderzoekers dan voor veel geld argeloze mensen gaan vragen, of ze hier zijn vanwege het televisieprogramma Holland van Boven.
Beste bestuurders; wil je écht toeristen trekken, verzin dan wat beters. Bouw de grootste windmolen van de wereld (1 kilometer hoog; komen er ook geen vliegtuigen meer laag overvliegen), zet een standbeeld van een blote vrouw of een Adonis naast de A4. Kortom; onderscheid je door daden, niet door woorden.