Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

24 mei 2019

Column


Groen

Hebt u wel eens naar uw vingers gekeken, waarde columnlezer? Hoe zien ze er uit? Zijn ze nog een beetje groen? Zo ja; dan kunt u zich melden bij de gemeente. De bestuurders zijn namelijk driftig op zoek naar inwoners, die een deel van de gemeentelijke groentaken op zich wil nemen. U kunt dan – samen met minimaal twee buren – een plan indienen voor het plaatsen van bepaalde typen struiken en bomen. Er zit natuurlijk wel een ‘maar’ aan: u moet dan voortaan uw eigen stukje groen zelf beheren en onderhouden. Mocht er iets kapot of dood gaan, dan bent u verantwoordelijk voor de vervanging van het groen of materiaal.



Het adopteren van een stukje openbare ruime, zodat je zelf er nieuwe planten en bomen neer kunt zetten. Daar gaat mijn natuurhart van overstromen. In mijn enthousiasme sprak ik met wethouder Yvonne Peters over hele lanen met aan weerszijden prachtige palmbomen. En als groot fan van vleesetende planten leek mij het ook leuk, om die flora her en der door de gemeente te plaatsen. En om het natuurbeeld helemaal te verfraaien, graag in iedere kern exemplaren van de waterteunisbloem, muntjak, egeria, hottentotvijg en watercrassula. Maar niet te vergeten ook het parelvederkruid, de (kleine) waterteunisbloem, grote waternavel en de verspreidbladige waterpest. Daar knapt de gemeente van op!

Staat u ook te juichen en te springen bij de opsomming van al deze prachtige floraspecies? Dan vrees ik, dat u niet de juiste persoon bent om mee te doen aan de actie ‘Groen en Doen!’ van de gemeente. Deze soorten staan namelijk op de zwarte lijst voor exotische planten; zij vormen een groot gevaar voor de inheemse soorten. Misschien moeten we onze omgeving alleen maar opfleuren met lelietjes van dalen en vergeet mij nietjes.