KAAG EN BRAASSEM – In november moet de gemeenteraad een
besluit nemen over het nieuwe ontwerp van de Lange Brug. De kosten voor het
bouwen en plaatsen van die brug zijn nu nog niet bekend, maar zeker is dat het
totale bedrag een veelvoud zal zijn van de 140.000 euro, die de gemeente gaat
uitgeven aan het maken van een brugontwerp en allerlei verkeersmaatregelen.
Volgens wethouder Petra van der Wereld heeft de gemeente
Teylingen al laten weten oren te hebben naar het meebetalen aan een nieuwe
brug. In dat nieuwe ontwerp zou namelijk ook de huidige fietsbrug (die eigendom
is van Teylingen) meegenomen kunnen worden. Maar er zijn nog geen concrete
afspraken gemaakt over de kostenverdeling.
Vooralsnog is het onduidelijk, hoe de nieuwe Lange Brug er
uit gaat zien. De wethouder: ,,Je kunt één brug bouwen, waarop het fietsdeel is
geïntegreerd, of je kunt ze (het brugdeel voor het gemotoriseerde verkeer en
het brugdeel voor fietsers, JD) naast elkaar bouwen. Het is niet duidelijk
hoeveel beide varianten gaan kosten. Uit het onderzoek zal naar voren komen,
wat het beste advies is en de beste variant. Het college komt naar de raad toe
met haar voorkeur. Dat moeten we ook met de gemeente Teylingen en de Provincie Zuid-Holland
bespreken.
De inwoners, die gebruik maken van de Lange Brug, zullen er
gedurende de werkzaamheden zeker last van hebben. Het wordt in verband met de
ruimte namelijk heel lastig, om een nieuwe brug aan te leggen, terwijl de oude
brug er nog ligt. Alhoewel wethouder Yvonne Peters nog een mogelijkheid ziet:
,,Misschien kunnen we een halve brug bouwen en de helft van de oude brug laten
staan.’’ Waar het gaat om de bijdrage van de gemeente Teylingen hoopt Peters:
,,Misschien kunnen we 10% van Teylingen krijgen en 90% wordt dan door ons
betaald.’’
Het CDA vraagt aan het college, of het mogelijk is om een
‘design en construct’ aanbesteding uit te laten voeren. Dat houdt in, dat het
bouwbedrijf, dat de brug moet realiseren, zelf de kosten op zich neemt voor het
ontwerpen van de brug.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home