Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

25 juli 2019

Wens voor derde inrit


TER AAR – Aart van Haren, directeur van de Vomar, luidt de noodklok waar het gaat om de veiligheid van de klanten van de supermarkt, die in de eerste week van november de deuren opent achter de Intratuin. Volgens hem is een extra inrit absoluut noodzakelijk, om zo te voorkomen dat het vrachtverkeer tussen de winkelwagentjes door moet laveren. De kosten voor die inrit wil de Vomar zelf betalen, maar het gemeentebestuur wil hier niet aan meewerken, zo informeert de directeur.



Van Haren: ,,Wij willen de bestaande inrit verplaatsen, of een nieuwe derde inrit aanleggen. Daar is voldoende ruimte voor, bijvoorbeeld bij het benzinestation, en het is uitstekend uitvoerbaar. Maar klaarblijkelijk gaat dit niet in Ter Aar, vanwege een krachtenveld.’’ Hij licht zijn plannen verder toe: ,,De derde inrit is voor een groot deel noodzakelijk, om de routing voor het vrachtverkeer op het terrein te bevorderen. Zoals het nu georganiseerd lijkt te gaan worden, zal het vrachtverkeer dat de Vomar gaat beleveren, iedere keer een rondje op het terrein van de Intratuin moeten maken. We moeten die winkel vier keer per dag bevoorraden. Dan zullen die vrachtwagens door het publiek moeten kruisen. Onze vrachtauto’s gaan stapvoets rijden, maar het is een extra verkeersbeweging op het terrein. Dat is door die extra entree te voorkomen. Maar tot op heden is deze optie een no  go voor de gemeente Nieuwkoop.’’



Volgens Van Haren zijn heel veel inwoners enthousiast over de komst van de Vomar, die in november haar deuren opent. ,,Het merendeel van alle reacties die wij krijgen, is een warm welkom.’’ Hij benadrukt, dat de kosten voor de aanleg van de derde inrit door de Vomar betaald zal worden: ,,We willen niet teren op de overheidzak. Maar voor deze wens krijgen we geen medewerking van de gemeente. Het gemeentebestuur laat kansen liggen om het daadwerkelijk voor iedereen beter te maken; de omwonenden, klanten en retailers.’’



Buurtbewoners Martin Vervaart en Ulrich van Eijk zijn fel tegen de komst van de derde inrit. ,,Dat gaat niet gebeuren, als het aan ons ligt. Het is hun probleem, dat die vrachtwagens extra verkeersbewegingen maken. Ze wisten, wat ze kochten, dus een oplossing hiervoor moet ook op hun terrein gebeuren.’’ Door de aanleg van zo’n extra inrit zou het een chaos op de Kerkweg worden, zo vrezen de beide mannen. ,,Voor fietsers is het nu al gevaarlijk; velen rijden over de stoep voor hun eigen veiligheid. Als je de huidige toerit verplaatst richting het tankstation, komt alles veel te kort bij elkaar te liggen. En nog een uitrit er bij, gaat niet helpen voor de veiligheid van de zwakke verkeersgebruikers.’’ Deze uitspraken maken geen indruk op Van Haren: ,, Ik denk dat twee of drie omwonenden hier zo over denken. En dat hun mening sterk van invloed is op de opinie van de gemeente. Terwijl ik tal van inwoners hoor dat ze het verplaatsen of de komst van een extra inrit aanmoedigen.’’



Een gemeentelijk woordvoerder laat in een reactie weten: ,,Een derde inrit toevoegen of het verplaatsen van de huidige inrit bij de Intratuin zorgt voor een onoverzichtelijke en daarmee onveilige situatie bij de P. van Schravendijkstraat en het tankstation en is daarom niet wenselijk. Wij zijn als wegbeheerder verantwoordelijk voor de verkeersveiligheid op de Kerkweg. De Vomar en de Intratuin zijn verantwoordelijk voor de verkeersveiligheid op eigen terrein. Zij dienen zelf maatregelen te nemen om het bevoorradingsverkeer op een veilige manier bij het pand te krijgen van de Vomar. Denk daarbij aan het aanleggen van voetpaden, bijvoorbeeld bij de entree van de supermarkt en het tuincentrum en het aanbrengen van fietssuggestiestroken op de parkeerterreinen. De keuze om dit al dan niet te doen en de wijze waarop is echter aan hen.’’