Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

27 november 2019

,,Criminaliteit stopt niet bij het bordje Kaag en Braassem’’


ROELOFARENDSVEEN – Wie maandagmiddag argeloos langs het gemeentehuis liep, kon zo maar worden aangesproken door wijkagent John Beekman of één van zijn collega’s. Dit keer ging het niet om een ‘preventief fouilleren’ actie, maar de passant werd gevraagd om in het mobiele medialab van de politie te stappen. Daar konden de inwoners hun mening geven over de politie en de onderwerpen aangeven, waarvan zij vinden dat de politie zich er mee moet bezig houden.

Enigszins aarzelend stapt Ton van Haastrecht de trap op de grote bus in, die nu dienst doet als medialab voor de politie. Hij heeft de politie al eens als beste vriend ervaren. ,,Ik woonde aan de Ringvaart en lag een paar weken in het ziekenhuis. In die tijd is mijn hele huis overhoop gehaald. Later kwamen ze nog een keer langs, maar die mensen heeft de politie kunnen pakken.’’ Dat Van Haastrecht zijn mening kan geven over de handel en wandel van de politie, vindt hij een goede zaak. ,,Al hoeft er van mij niet meer politie bij te komen.’’

Op dat moment komt Vera van Leur – Boon naar binnen, met een vriendin; samen waren ze aan het nordic wandelen. Haar antwoorden voor de enquete laten zien, dat ze het fijn vindt om in Kaag en Braassem te wonen. ,,Ik voel me veilig. Wel controleren we als bewoners van de flat, waar we in wonen, altijd dat de deur goed dicht is nadat we er doorheen zijn gegaan.’’ Dat opletten op elkaar is een goede zaak, zo stelt John Beekman, die nu een half jaar wijkagent in Kaag en Braassem is. Hij bedacht dit plan om een mobiel medialab neer te zetten en zo de inwoners naar hun mening te vragen. ,,Mensen moeten in het algemeen alert zijn en zowel hun omgeving als elkaar in de gaten houden. Zodat buren elkaar kennen en gekeken wordt, dat er geen gevaarlijke situaties in of bij panden gebeuren.’’

Maar waarom wordt dit midden op de middag gedaan; als veel mensen moeten werken? Beekman: ,,Vanochtend hebben we deze truck gebruikt voor het bezoeken van scholen in Woubrugge. Daar hebben we via Kahoos (digitale enquetes) de leerlingen quizzen voorgelegd over sexting, loverboys en pesten. Ik vond het zonde, dat we voor een hele dag zo’n bus huren en dan alleen in Woubrugge gebruiken. Daarom wilde ik ‘m in de middag in Roelofarendsveen inzetten, als proef.’’
Wim Stikkelorum vult ondertussen de enquete in. ,,Wat mij betreft komen er meer agenten, die zorgen voor extra toezicht in het landelijke gebied. Deze gemeente is zo groot; de politie is krap bezet om gevallen van stroperij en dumping tegen te gaan.’’ Beekman reageert op de vraag, wanneer deze proef geslaagd is. ,,Als er zo meteen nog meer mensen komen. En wanneer ik met de enquete antwoorden krijg, waar ik wat mee kan doen. Ik kom misdaad en criminaliteit overal tegen. Het stopt niet bij het bordje Kaag en Braassem.’’