Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

19 februari 2020

Burgemeester interviewt schrijfster Van der Zijl


RIJNSATERWOUDE – Annejet van der Zijl is een bestsellende schrijver. Voor haar boeken ontving ze meerdere prijzen, waaronder de M.J. Brusseprijs voor haar boek ‘Bernhard’ en de Gouden Ganzeveer. Woensdag 25 maart wordt ze in het Schoolhuis geïnterviewd door Bas Eenhoorn (oud-burgemeester van Alphen aan den Rijn). Daarna kunnen de bezoekers zelf hun vragen stellen aan Van der Zijl.

De schrijfster debuteerde in 1998 met ‘Jagtlust’: een reconstructie van de gelijknamige en roemruchte kunstenaarskolonie in ’t Gooi. Vier jaar later volgde ‘Anna’, de biografie van Annie M.G. Schmidt. Hiervan zijn meer dan 100 000 exemplaren verkocht.

Eenhoorn heeft zin in het interview: ,,Van Annejet van der Zijl las ik een paar boeken: Sonny Boy, de Dageraad, de Amerikaanse Prinses en De Val van Annika S. Misschien vind ik nog tijd om een van de biografieën te lezen, die over Prins Bernhard bijvoorbeeld. Dat is toch een genre dat mij erg aanspreekt. Elk boek heeft een eigen waarde en ze zijn allemaal van een hoog literair niveau. Het was daarom ook moeilijk om nee te zeggen tegen de vraag om haar te interviewen.’’ 

De burgemeester heeft zelf ook twee boeken op zijn naam staan. Over zijn persoonlijke leessmaak: ,,Uit mijn jeugd natuurlijk Alleen op de Wereld.  Couperus, eigenlijk de beste Nederlandse schrijver en Dostojevski zou ik nooit hebben willen missen. Onlangs las ik twee boeken van Pieter Webeling, het uur van de vlinder en de lach en de dood. Die sloegen in als een bom, prachtig geschreven met een indrukwekkend verhaal. Maar Annejet van der Zijl schreef ook pareltjes en wie weet wat er nog van haar zal verschijnen. Een mooie vraag voor aan het eind van het interview.’’

Eenhoorn interviewt Van der Zijl op woensdagavond 25 maart vanaf 20:00 uur in het Schoolhuis. Kaartjes zijn voor 12,50 euro te bestellen via: hetschoolhuisrijnsaterwoude@gmail.com