Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

06 februari 2020

Burgemeester interviewt schrijfster Annejet van der Zijl


KAAG EN BRAASSEM – Bas Eenhoorn, voormalig burgemeester van Alphen en Kaag en Braassem en tegenwoordig burgemeester van Vlaardingen, interviewt op 25 maart schrijfster Annejet van der Zijl.

  • Hebt u een of meerdere boeken van Van der Zijl gelezen?

,,Ik las een paar van haar boeken: ‘Sonny Boy’, ‘de Dageraad’, ‘de Amerikaanse Prinses’ en ‘De Val van Annika S.’ Misschien vind ik nog tijd om een van de biografieën te lezen, die over Prins Bernhard bijvoorbeeld.’’

  • Bent u zo'n literatuurliefhebber? 

,,Ik ben nogal een lezer, ja. Willem Frederik Hermans, bij wie ik nog tentamen deed, is één van mijn lievelingsauteurs. Ik las ook alles van Voskuil, van Keilson, en uiteraard van de Vlaardingse auteur Alex Boogers. Of boeken als ‘One Christmas in Washington’, waarin de opmaat naar en de ontmoeting tussen Roosevelt en Churchill wordt beschreven.’’



  • Hebt u zelf ook schrijversambities?

,,Tot nu toe schreef ik zelf alleen over het schietdrama van 2011 in De Ridderhof in Alphen aan den Rijn: ‘Twee Minuten’. Gezamenlijk met anderen, onder mijn redactie, is een maand geleden een boek over het Waddengebied verschenen: ‘Het Waddengebied bij nader inzien’. Voor de rest houd ik mijn schrijversambitie stiekem voor mezelf.’’



·        Als u nu opnieuw zou kunnen beginnen; weer burgemeester of toch liever schrijver?



,,Het burgemeestersvak zit in mijn bloed; ik had al in mijn jongensjaren het verlangen om dat te zijn. Maar ik word best wel eens jaloers als ik een boek lees, dat mij stil en soms ontzet achterlaat. Zo te kunnen schrijven, dat het die impact op lezers heeft; ja, dat wil toch iedereen wel? Mijn vrouw en ik noteren onze indrukken in elk boek dat we lezen. Niets zo leuk om dat regelmatig terug te zien en het er thuis nog eens over te hebben.’’



Eenhoorn interviewt Van der Zijl op woensdagavond 25 maart vanaf 20:00 uur in het Schoolhuis. Kaartjes zijn voor 12,50 euro te bestellen via: hetschoolhuisrijnsaterwoude@gmail.com