Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

17 november 2020

Een nieuw merk bloeit op

Dutch Lily Masters verovert de leliemarkt

LELIES – De drie ondernemingen Paauw Lilies, Imanse Quality Lilies en Dutch Lilies hebben de handen ineen geslagen en zijn gefuseerd. Voortaan worden hun kwaliteitslelies verkocht onder het merk ‘Dutch Lily Masters’. Wim-Jan Paauw licht toe, waarom deze stap vooruit is gemaakt en hoe het fusiebedrijf in de toekomst gaat opereren.

JOEP DERKSEN

Paauw: ,,De markt in lelies verandert voortdurend en met deze samenwerking veranderen wij mee. Ik ken de eigenaren Klaas Wagenaar en Andre Imanse al 25 jaar en we begonnen de gesprekken over een vorm van samenwerking.’’

De meest ultieme vorm van samenwerking is een fusie; waarom is hier voor gekozen en niet bijvoorbeeld het water aftasten door eerst een gezamenlijk verkoopkanaal op te zetten? ,,We hebben ons laten begeleiden door het onderzoeksbureau FlorPartners, die veel samenwerkingen in tuinbouwland begeleid hebben. Wanneer je overgaat tot een fusie, krijg je later niet met tegengestelde belangen te maken. Hierdoor kan er per locatie het maximale rendement behaald worden.’’

Slikken

Het was voor de vader van Paauw, wel even slikken. ,,Mijn grootvader Wim heeft het bedrijf opgezet en mijn vader Jan nam het indertijd over. ‘Ik heb veertig jaar lang de naam Paauw opgebouwd’, gaf mijn vader aan. Maar hij begrijpt ook de noodzaak van de fusie. Je moet jezelf de vraag stellen: ‘Zijn we over tien jaar nog toekomstbestendig als solobedrijf?’ We willen in 2030 en verder nog altijd een interessante partij zijn voor zowel de markt als het personeel. Deze krachtenbundeling is in het belang van het personeel zelf. Als separate bedrijven deden we van alles een beetje, nu kunnen we voor specialistische taken echte experts aannemen.’’

Sinds de aankondiging van de fusieplannen eerder dit jaar werd er in de markt al volop gespeculeerd over de nieuwe naam. Het is dus ‘Dutch Lily Masters’ geworden. ,,We wilden geen naam, waarin ‘Paauw’ of ‘Imanse’ was verstrengeld. De naam refereert aan de oude schildermeesters zoals Rembrandt, Van Gogh en Vermeer, die enorm bekend zijn in het buitenland. Het is een kwinkslag naar de kunst toe, maar ook een goede metafoor.’’ Het woord ‘Masters’ staat namelijk ook symbool voor de kwaliteit van de lelies zelf.

Op 9 november werd voor het eerst onder het nieuwe merk op de veilingen aangevoerd. Alle oude merken, die de drie bedrijven hadden, zijn helemaal verdwenen. Spannend is het wel, om te zien hoe snel de naam ‘Dutch Lily Masters’ gemeengoed wordt in de bloemenwereld. Alles wijst er echter op, dat het een doorslaand succes wordt. Dutch Lily Masters verhandelt jaarlijks 20 miljoen lelies en behoort qua volume tot de top 3 van de leliebedrijven.

De drie directeuren blijven hun managementposities behouden. Drie kapiteins op één schip? Daar zijn goede afspraken over gemaakt: ,,Ieder krijgt zijn eigen taken. We hebben nu zestig man personeel, die op zes locaties actief zijn. Er gaan geen grote wisselingen plaatsvinden, maar mensen krijgen meer verantwoordelijkheden en taken. Dat zal leiden tot heel mooie ontwikkelingen.’’ ,,

Eigenlijk zou de fusie al eerder dit jaar bekend gemaakt worden, maar met de uitbraak van het coronavirus en de enorme gevolgen die dit in april had voor de sierteeltsector, werd de aankondiging uitgesteld. ,,Corona bleek uiteindelijk voor ons een goede test en het was een uitstekende vuurdoop om te zien, hoe we als partners in zo’n uitdagende tijd met elkaar om gingen. Al gauw werd duidelijk, dat we er voor elkaar zijn en elkaar steunen.’’

Toekomst

Dutch Lily Masters is nu een grotere partij in de markt en dat biedt voordelen. ,,We kunnen nu met meer bollenkwekers exclusieve afspraken maken voor het kunnen vermarkten van bepaalde soorten. Ook zijn we van plan om een tweede grote vestiging in de buurt te openen. Waar precies is nog niet duidelijk, maar het zal zeker in de buurt van de veiling blijven.’’

Met gepaste trots kijkt Paauw naar de nieuwe verpakking: ,,De fusie is een goede ontwikkeling; een nieuw merk bloeit op. De afzetmarkt verandert niet. Samen zijn we sterker en Dutch Lily Masters zal symbool staan voor leliemeesterwerken van excellente kwaliteit. Beter dan een meesterwerk is er namelijk niet.’’