Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

10 maart 2021

Skaeve huse niet meer in Rijnsaterwoude

Rijnsaterwoude – De twee skaeve huse komen voorlopig tóch niet in Rijnsaterwoude. Dat is de conclusie, die het voltallige college van Kaag en Braassem heeft genomen, na alle ophef die ontstond over de locatie van de voormalige waterzuiveringsinstallatie.

De ophef werd nog verergerd door een ambtelijk document, dat de gemeente online had gezet, waarin een teneur hing van achterhouden en angst voor opruiende media. Eerder bood wethouder Petra van der Wereld hier al haar excuses voor aan. Ze heeft zelfs overwogen af te treden. ,,Ik vroeg me af, of ik nog met goed fatsoen bestuurlijke verantwoordelijkheid kan dragen. Maar ik heb besloten om te blijven. Wat helpt het, als ik opstap, met alle kennis die ik inbreng. Weglopen wil ik niet.’’

Haar besluit om aan te blijven werd ook versterkt, door het feit dat het college dinsdagochtend besloot om het hele traject van de locatiekeuze voor de skaeve huse opnieuw te doen. Waarbij het college ook nieuwe ‘randvoorwaarden’ opstelt, waaraan die locaties moeten voldoen. Dat betekent dus, dat er compleet andere plekken in Kaag en Braassem kunnen komen, waar de twee skaeve huse alsnog geplaatst kunnen worden.

Burgemeester Marina van der Velde laat weten, dat de inwoners en omwonenden ‘in alle openheid’ over deze locaties mee kunnen praten, zodra een selectie is gemaakt van de mogelijke plekken voor de komst van de huizen, waar mensen in worden ondergebracht, die ‘prikkelarm’ moeten wonen. Hier is nog voldoende tijd voor; Kaag en Braassem is pas vanaf 2023 verplicht om minimaal twee skaeve huse te huisvesten.

Wethouder Floris Schoonderwoerd over het terugtrekken van het besluit om de skaeve huse in Rijnsaterwoude te plaatsen: ,,Dit proces kan nooit meer op een goede manier worden afgerond. We maken een gemeentebrede longlist, waar deze skaeve huse kunnen komen. Inwoners mogen ook met alternatieve locaties komen.’’