‘Sociaal ondernemen doe je samen’
AkzoNobel en
MareGroep/Servicepunt Werk: sociaal ondernemen in de regio
DUIN- EN BOLLENSTREEK – Al jaren bemiddelen MareGroep en SPW inwoners van zeven gemeenten in deze regio naar een baan. Soms is dat in de vorm van een beschutte werkplek en andere keren een werkfittraject of een reguliere baan in het bedrijfsleven. Het leidde tot aantoonbare successen met onder meer het sociaal ondernemend bedrijf AkzoNobel. Ingrid Kuijt, accountmanager van Servicepunt Werk, Wim Jonker, teamleider van de afdeling Service van Akzo Nobel én gemeenteraadslid Monique de la Rie praten over de ervaringen.
Servicepunt Werk is
gespecialiseerd in het bemiddelen van mensen met een afstand tot de
arbeidsmarkt naar regulier werk, MareGroep zorgt voor de doorontwikkeling van
deze mensen. De instroom van kandidaten komt binnen via de gemeente Katwijk en
de ISD Bollenstreek. Dit is een samenwerkingsverband tussen de gemeenten
Hillegom, Lisse, Teylingen, Noordwijk en Katwijk.
MareGroep en Servicepunt Werk
hebben een breed aanbod van potentiële medewerkers, die goed begeleid en
ondersteund worden. ,,Sociaal maatschappelijk ondernemen staat voorop. Mensen
uit de regio, die een steuntje in de rug kunnen gebruikende mogelijkheid bieden
om deel uit te maken van het ‘werkend’ leven. Ritme, sociale contacten spelen
een belangrijke rol. Daarbij kunnen MareGroep en SPW de werkgever ontzorgen en
meedenken/werken in opleidingen.
AkzoNobel heeft hier al goede
ervaringen mee, laat Jonker weten. ,,Natuurlijk staan wij te springen om
technisch personeel. Maar door de werkwijze van MareGroep en SPW zijn we ook
anders gaan denken in de mogelijkheden.’’ Zowel het uitbesteden van werkzaamheden
is binnen de organisatie van MareGroep en SPW mogelijk, denk aan het repareren
van pallets maar ook het inhuren van geschikte werkarbeidskrachten. ,,Een
combinatie die werkt!’’
Voorbeeld
De samenwerking is een prachtig
voorbeeld, beaamt De la Rie. ,,Als interim HR-manager bij Akzo zag ik, hoeveel
moeite er gedaan moet worden om vacatures in te vullen. Als gemeenteraadslid
kwam ik te weten over de aanstaande integratie van SPW en MareGroep, hun
huidige dienstverlening en de ambitie voor de toekomst. Ik vroeg Ingrid, of ze
mogelijkheden zag om aanbod en vraag bij elkaar te brengen. Zo zijn de lijntjes
ontstaan.’’
Kuijt: ,,Wij kennen onze klanten
en ondernemers in de regio. En ons werk stopt niet na een geslaagde plaatsing.
Door kennis en inzicht te geven aan de werkgever is het realiseren van duurzame
plaatsingen mogelijk. Daarom bieden wij werkfittrajecten aan om het maximale
uit de samenwerking te kunnen halen. Met de werkgever kan er ook een
opleidingstraject ontstaan waarin de klant wordt om- of bijgeschoold. Hierdoor
kun je maatwerk leveren.”.
Opleidingstraject
Het matchen van mensen met
bedrijven wordt professioneel aangepakt. Kuijt: ,,We starten een
opleidingstraject, waarbij één van de methodes het organiseren van een
‘Jobsafari’ is. Werkzoekenden nemen we dan mee om de verschillende afdelingen
van een bedrijf te leren kennen. Zo kunnen onze klanten bijvoorbeeld een kijkje
nemen bij een groot hotel in deze regio. En ervaren wat het is om te helpen in
de keuken, housekeeping of op de afdeling inkoop. Hierdoor krijgen zij een
goede indruk van wat er allemaal
speelt en kunnen zij aangeven, welk type werk goed zou kunnen passen. Dit is
een mooi voorbeeld hoe er op maat wordt gewerkt om te zorgen voor de juiste
match tussen werkgever en een klant van ons.
De samenwerking tussen AkzoNobel
en MareGroep en SPW bevalt opperbest, beaamt Jonker. ,,Mensen met verschillende
achtergronden kun je aan werk helpen. Het is fijn, dat ze na het volgen van een
opleidingstraject weer aan de slag kunnen. En weer ervaren hoe het is om ’s
ochtends om 08.00 uur te beginnen en in het werkritme te komen. Deze
medewerkers doen weer mee, doen ertoe en wij op onze beurt zijn heel blij met
ze.’’
Gepassioneerd stelt Kuijt: ,,Zelf
word ik ook blij, als iemand helemaal gelukkig is, omdat ze voor het eerst in
jaren weer een sollicitatiegesprek hebben bijvoorbeeld. Als team vieren wij
elke plaatsing. Die succesjes geven onszelf ook de energie om door te gaan:
elke plaatsing is er één. Voor de medewerker, de organisatie maar ook voor de
regio. Het is maatschappelijke winst.’’
Directeur Rinco Knoop besluit:
,,Nu de effecten van corona steeds meer zichtbaar worden, is de verwachting dat
de meest kwetsbare groepen in de samenleving het hardste worden geraakt.
Tegelijkertijd wordt de waarde van werk steeds duidelijker: wat het voor mensen
betekent om te werken, de structuur en houvast die het biedt, het gevoel van
eigenwaarde en ertoe doen. Met de integratie van beide bedrijven zetten we in
op een nog betere en efficiëntere dienstverlening om mensen die het nodig
helpen te helpen aan een passende werkplek.’’
Meer informatie:
MareGroep / Servicepunt Werk Nijverheidsweg 22 2215 MH Voorhout E: Ingrid.kuijt@servicepunt-werk.nl W: www.servicepunt-werk.nl
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home