Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

10 mei 2021

In de Waarderpolder wordt niet gewerkt, maar gecreëerd

Hét bedrijventerrein, dat de grootste werkgever van Haarlem is

JOEP DERKSEN

HAARLEM – Het Waarderpolder Haarlem Businesspark is hét voorbeeld van succesvol samenwerken met een visie. Waar het bedrijvenpark in de jaren ’80 nog met veel uitdagingen worstelde, is de Waarderpolder nu een plek waar 1.100 ondernemers het brood verdienen voor 14.000 werknemers. De ondernemers hebben jaren geleden de Industriekring Haarlem (IKH) opgericht. In goede samenwerking met de gemeente werd het bedrijventerrein compleet geherstructureerd en klaar gemaakt voor de digitale economie, innovatieve maakindustrie én circulair ondernemen. Mikkel Levelt is bestuurslid van de IKH. Samen met Kees Goedknegt van Parkmanagement Waarderpolder vertelt ze over de reden waarom zij zich met zoveel passie inzetten voor dit Haarlemse businesspark, die uniek is in haar soort.

Voor de gemiddelde buitenstaander zegt een bedrijventerrein niet zoveel. Er wordt gesproken over ‘blokkendozen’ en geklaagd over vrachtverkeer. Maar dat doet de Waarderpolder geen recht, zo vertelt Levelt, zesde generatie van Simon Lévelt, het bedrijf dat al 195 jaar koffie en thee produceert en verkoopt. Want in de Waarderpolder worden niet alleen producten gemaakt, maar ook unieke ontwerpen gecreëerd. Zoals prachtige designlampen, leermiddelen voor scholen en vinyl langspeelplaten. Goedknegt stelt enthousiast: ,,Dat wordt soms niet gezien door mensen die in de stad wonen. Er zijn mooie voorbeelden van bedrijven, die hier actief zijn.’’

Levelt vult aan: ,,De Waardepolder wordt alleen gezien als een bedrijventerrein, waar mensen werken. Heel veel mensen weten niet, wat hier allemaal gedaan wordt, waar we als inwoners van Haarlem trots op kunnen zijn. Als je weet, wat hier allemaal gecreëerd wordt aan mooie producten, dan snap je dat vrachtwagens hier moeten komen en dus niet alleen zorgen voor overlast. Op een industrieterrein is activiteit nodig om thuis een vinyl plaat te kunnen draaien, of lekkere koffie en thee te drinken.’’

Geen Zuidas

De Waarderpolder is van belang voor Haarlem en de omliggende gemeenten: ,,Hier worden naast praktijkgerichte banen ook functies gecreëerd, die passen bij elk opleidingsniveau van de Haarlemmer. Wanneer ze dichtbij kunnen werken, zorg dat ook voor minder reisbewegingen. We willen geen Zuidas worden met banken en verzekeraars. Er zijn hier juist veel technische bedrijven, waar je ook met een hogere opleiding terecht kunt.’’

Buitenstaanders vragen zich wel eens af, hoe dat nu zit; zowel de IKH als het Parkmanagement zetten zich in voor een betere Waarderpolder. Goedknegt licht toe: ,,De ondernemersvereniging IKH behartigt de belangen van de leden (ondernemers in de Waarderpolder) richting de gemeente Haarlem en andere overheden. De gemeente is eigenaar van de openbare ruimte, groenstroken en verlichting en samen zetten de IKH en gemeente zich in om het gebied netjes te houden.’’

Hij vervolgt: ,,Uit die samenwerking is Parkmanagement Waarderpolder opgezet, waar ik voor werk. Wij zorgen voor het inhuren van beveiligingsdiensten, het uitvoeren van inspectierondes en het inzetten van een duurzaamheidsadviseur. We helpen de ondernemers met allerlei praktische zaken; daarom hebben we ook een stagebureau gerealiseerd, dat onderwijs en bedrijfsleven met elkaar verbindt.’’

Levelt: ,,We kijken naar de algemene belangen van bedrijven in de Waarderpolder. Vaak begint het met een individueel probleem en wanneer blijkt dat dit bij meerdere bedrijven speelt, ondernemen we actie.’’ Ze is trots op Waarderpolder: ,,Dit is het enige echte bedrijventerrein van Haarlem en een belangrijke werkgever voor de inwoners.’’

Verkeer

Goedknegt en Levelt hopen, dat er zo snel mogelijk een oplossing komt voor een gemeenschappelijke uitdaging. ,,Op het kruispunt Oudeweg-Nijverheidsweg-Fustweg vinden regelmatig aanrijdingen plaats. We vinden het belangrijk, dat de gemeente hiervoor maatregelen gaat nemen, zoals het plaatsen van verkeerslichten en aanleggen van extra opstelstroken.’’ Levelt heeft samen met andere IKH-bestuurders hierover al meerdere keren met de verantwoordelijk wethouder gesproken. ,,Dit is een onwerkbare en gevaarlijke situatie, waarbij fietsers worden aangereden. Wij willen allemaal dat onze medewerkers op de fiets naar hun werk komen, maar dan moet het voor hen wel mogelijk gemaakt worden om dat veilig te doen.’’

Zoals het echte ondernemers betaamt, denkt het IKH-bestuur ook ‘outside the box’, of in dit geval: buiten de contouren van de Waarderpolder. ,,Wanneer wegen in de omgeving worden afgesloten, neemt de verkeersdruk op de Waarderpolder toe. We willen een nieuwe aansluiting voor de dorpen  ten noorden van Haarlem; de Velserboog. Zodat je via de A9 naar Velsen kunt rijden en niemand meer door de Waarderpolder hoeft om daar te komen.’’ Het realiseren van die extra ontsluiting zal nog wel een aantal jaren duren, maar de aanhouder wint. ,,Dat zijn inderdaad lange besluitvormingstrajecten, maar zo’n extra ontsluiting is niet alleen goed voor het bedrijventerrein, maar ook voor Haarlem zelf. Op die manier wordt de verkeersdruk van de stad gehaald. We blijven dit punt continue op de agenda zetten in onze overleggen met de gemeenten Haarlem, Velsen, andere ondernemersverenigingen, de Provincie Noord-Holland en de Rijksoverheid.’’

Regeerakkoord

Iedere vijf jaar ondertekenen ondernemers en de gemeente een ‘regeerakkoord’ voor de Waarderpolder, waarin veel ambitie-afspraken staan. De komende jaren zet de Waarderpolder bijvoorbeeld veel meer in op duurzaamheid. Parkmanagement Waarderpolder voert het regeerakkoord uit. Goedknegt: ,,Het gebied als geheel kunnen we verduurzamen, waarbij het aan de bedrijven zelf is om de investeringen te doen. Niet ieder dak is vanwege haar constructie geschikt om vol te leggen met zonnepanelen. In het verleden sloegen ondernemers van de Waarderpolder en de gemeente de handen ineen, wat leidde tot mooie ontwikkelingen op de gebieden van veiligheid, aanpak zwerfafval en het behalen van het Keurmerk Veilig Ondernemen.’’’ Levelt beaamt: ,,Ondernemers moeten niet alleen deze kar trekken.’’

Gebruik maken van kansen; daar gaat het om. Waarom zou de Waarderpolder niet gebruikt kunnen worden als hubfunctie, waarbij alle pakketjes voor de inwoners in de stad hierheen worden gebracht? Dat voorkomt enorm veel verkeer, dat kriskras door Haarlem rijdt. Goedknegt: ,,Vanuit de hub Waarderpolder kunnen de pakketjes dan per fiets of met andere duurzame vormen van mobiliteit naar de stad gebracht worden.’’

Het uur is voorbij; het interview zit er op en het is weer tijd om te gaan ondernemen. Levelt sluit af met de woorden: ,,We leven in lastige tijden. Ondernemers zeggen niet vaak, dat het niet goed gaat. Maar de IKH kan altijd helpen met een luisterend oor en soms zelfs met praktische oplossingen kunnen komen. Als ondernemers elkaar helpen, kan dat leiden tot nieuwe inzichten en, wie weet, ook een beter gevoel!’’