Frum van Egmond: 'We zijn bezig met een stukje onderwijsvernieuwing'
Noordwijk – Burgemeester Harry Groen knipte een groot lint door en tientallen kinderen lieten gekleurde ballonnen de lucht in vliegen: vrijdag 22 september opende de Noordwijkse School officieel haar deuren. Wat ruim twee jaar begon als een droom voor de beide directeuren, Francis Loos van de Ree en Frum van Egmond, werd dankzij de inzet van vele tientallen ouders in heel korte tijd werkelijkheid.
Joep Derksen
Francis geeft aan waarin de Noordwijkse School volgens haar zich onderscheidt van andere openbare basisscholen: ‘We laten de kinderen anders en meer leren. Naast het reguliere onderwijs, zoals lezen, rekenen en schrijven, krijgen de kinderen ’s middags les in verschillende ateliers. Deze werkgroepen zijn verdeeld in techniek, koken, wereldorientatie, kunst en sport. Vast onderdeel van het lesprogramma is ook het trainen van sociale vaardigheden.’ Er blijkt een grote behoefte te zijn aan deze nieuwe school, want bij de start op 21 augustus waren er al 82 leerlingen in de leeftijd van 4 tot en met 10 jaar aangemeld. Dat aantal is inmiddels gestegen naar 136.
Francis vervolgt: ‘We hebben plaats voor maximaal 200 kinderen en groter willen we ook niet worden. Belangrijk is, dat de kinderen elkaar kennen en zich met elkaar betrokken voelen.’ Frum voegt hier aan toe: ‘We zijn bezig met een stukje onderwijsvernieuwing. Dit is een nieuwe trend en het is de kant waar we op moeten met het basisonderwijs. De droom is, dat over 10 jaar veel meer vestigingen van de Noordwijkse School in heel Nederland verspreid zijn.’
‘Maar het allerbelangrijkste, zeggen beide directeuren, ‘is dat de kinderen weer gemotiveerd zijn en met plezier naar school gaan. Onze school stimuleert de kinderen die dingen te doen waar ze in geinteresseerd zijn. We laten de jeugd hun talenten benutten. De kinderen gaan zingend naar school en van school!’
Uitdaging
Tot zover het verhaal van de directeuren, maar wat vindt de doelgroep zelf: de leerlingen en de ouders? Ellen van Slooten heeft twee kinderen op de school zitten, Lars (8) en Lydia (5). ‘Onze verwachtingen waren hoog en ze zijn overtroffen. De kids zijn enthousiast , voelen zich betrokken en krijgen volop uitdaging. Deze school is een ouderinitiatief geweest, gebaseerd op idealistische gevoelens dat we het beste onderwijs voor onze kinderen willen hebben. Met name de combinatie van theorie en praktijk bevalt zeer goed. Bovendien krijgen de kinderen al Engelse les vanaf groep 1: daar ben ik ook erg blij mee.’
Heel veel ouders zijn betrokken bij de school en ze worden ook gestimuleerd een steentje bij te dragen. Heb je bijvoorbeeld een interessant beroep, vertel er dan over in de klas. Pieter Barmentloo, wonend in Oegstgeest, is een van de vaders die bij de opening aanwezig was: ‘Mijn dochter Suzanne heeft het heel erg naar haar zin.’ En wat vindt Suzanne zelf? ‘Het is een mooie school en ’s middags doen we altijd leuke dingen. Koken, knutselen en techniek. Ook het Engels vind ik fijn!’
Jop, 6 jaar, vindt ‘het Engels ook wel leuk, maar het koken absoluut niet’, zo vertelde hij waar zijn kookjuf Tessa vlak bij stond. Zijn leeftijdsgenoot Casper is enthousiast over alles wat met techniek en bouwen te maken heeft. ‘Ook de kinderen zijn heel aardig!’
Nikita, de 8-jarige dochter van Brenda van de Linde ‘is thuis weer een gelukkig meisje. De manier van onderwijs en de omgang met de kinderen past perfect bij haar. Vroeger kwam ze wel eens verdrietig van school, maar nu niet meer. En dat is toch wel het allerbelangrijkste!’ Brenda voegt er aan toe: ‘Onze andere dochter, Natasja, is nu 3 jaar maar volgend jaar komt ze ook op de Noordwijkse School’.
Het laatste woord is aan de burgemeester, die in zijn speech onder meer vertelde: ‘Chapeau voor de vaders en moeders die dit alles hebben gerealiseerd.’ Groen’s eerste reactie terwijl hij door het schoolgebouw werd rondgeleid was: ‘De gemeente heeft geld in dit project gestoken, maar het resultaat is heel goed en de school is met een verrassende snelheid gerealiseerd!’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home