Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

29 maart 2007

‘Ik moest gewoon wat met alle verhalen en informatie doen’

Tussen Tol en Trekvaart

Oegstgeest - Miep Smitsloo-de Graaff heeft met haar boek ‘Tussen Tol en Trekvaart’ een bijdrage geleverd aan de historische literatuur over de 350 jaar oude verbindingsroute tussen Haarlem en Leiden. Na twee jaar intensief werken, graven in archieven, talloze musea bezoeken en spreken met veel mensen mag het eindresultaat er wezen: 136 pagina’s met levenservaringen rondom de Vaart, historie, kunst, literatuur en 125 foto’s, schilderijen en tekeningen. Het is Smitsloo’s debuut: ze is al 25 jaar journaliste, maar dit is het eerste boek dat van haar gepubliceerd is.

Door Joep Derksen

‘Tussen Tol en Trekvaart’ kwam onlangs in het nieuws omdat dit boek beschreef dat de Oostenrijkse familie die ooit model heeft gestaan voor de familie Von Trapp in de musical ‘The Sound of Music’, enkele weken in 1938 ondergedoken heeft gezeten in Warmond bij de familie Menten, vlakbij het Tolhuis, het enige overgebleven monument aan de Trekvaart.

Het verbaast Smitsloo dat juist dit feit zoveel aandacht in de pers heeft gekregen: ‘Ik had het bijna uit het boek gelaten, maar op aanraden van mijn uitgever deze informatie toch maar toegevoegd. Het boek beschrijft echter zoveel meer zaken, zoals de menselijke verhalen: ‘achter ieder mens zit een boek’ zeg ik wel eens.’ Kijkend naar het eindresultaat bekend ze: ‘Ik ben wel een beetje trots dat ik zoveel informatie boven water heb kunnen halen, om maar van een passende beeldspraak gebruik te maken.’

Dienstmeisje

Het boek begint met een omschrijving van de historie en verhaalt over het Tolhuis Oegstgeest en het Haarlemse Tolhuis. Speciale aandacht gaat uit naar de laatste tolgaarders. Ook Corrie van der Meij-Dijkema komt aan het woord: Deze 93-jarige vrouw werkte als elfjarig dienstmeisje op ‘de tol’ in Oegstgeest. Voor twee gulden per week zorgde ze er voor, op klompen en in haar handen een lange stok met een zakje op het eind, dat de tolgelden geïnd werden van passerende schepen en automobilisten.

De schrijfster van ‘Tussen Tol en Trekvaart’ heeft zelf een grote voorliefde voor monumenten. Haar man heeft het Tolhuis Oegstgeest gekocht en gerenoveerd en Smitsloo kwam in contact met allerlei mensen die ‘iets met het pand hadden’. In eerste instantie was ze niet van plan een boek te schrijven: ‘Er zijn al zoveel boeken in de wereld’, maar de verhalen en informatie stapelden zich op: ik moest er gewoon wat mee doen!’

De verkoop van dit historische hoogstandje verloopt voorspoedig: al meer dan 800 exemplaren zijn verkocht. ‘Net genoeg om de kosten eruit te halen’, lacht Smitsloo. Zelf zit ze ook al vol plannen voor nieuwe projecten: ‘Ik ga een toneelstuk schrijven met als titel ‘De erfenis’. Ook werk ik mee aan het boek ‘De canon van Oegstgeest’ waarvoor ik een hoofdstuk schrijf en daarnaast geef ik lezingen. De eerste zal plaatsvinden voor de Vereniging Oud Oegstgeest op woensdag 28 maart in Kasteel Endegeest in Oegstgeest.’

Het boek ‘Tussen Tol en Trekvaart’ is verkrijgbaar op meer dan 30 verkoopadressen in de Duin- en Bollenstreek en de naastgelegen regio’s, waaronder: Boekhandel Van der Meer (Noordwijk), Grimbergen (Lisse), Hoek Boek (Voorhout), De Kler en Rijnlandse Boekhandel (Oegstgeest) en Wagenaar (Noordwijkerhout). Voor meer informatie:
www.smitsloogroep.nl.