'Weinig problemen door Wmo'
Lisse –Op 1 januari is de Wet voor Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) van kracht geworden. Voor de gemeenten Lisse, Hillegom, Noordwijkerhout en Teylingen is het gevolg hiervan onder meer, dat de hulp bij het huishouden wordt uitgevoerd door een aantal geselecteerde organisaties, aangestuurd door ISD Bollenstreek. Robert ’t Jong, afdelingshoofd bedrijfsvoorziening WMO van de ISD kijkt tevreden terug op de afgelopen hectische periode. Er zijn echter nog volop plannen voor de toekomst, zo geeft hij aan.
Joep Derksen
‘Het kind is geboren’, opent de aimabele man het gesprek, ‘We hebben een tijdperk afgesloten en staan aan het begin van een nieuwe periode’. De ISD Bollenstreek verzorgt al jaren woonvoorzieningen, rolstoelen en vervoervoorzieningen. Nu komt daar dus de huishoudelijke hup bij. De huishoudelijke zorg wordt voortaan aangeboden door Valent RDB (met als onderuitvoerders HOZO (Hillegom), stichting LAS, Rustoord en Marienstaete), Stichting Thuiszorg Groot Rijnland (Leiden), Take Good Care (Haarlem & Haarlemmermeer).
Om de drie hoofdaanbieders Valent, Take Good Care en Stichting Thuiszorg Groot Rijnland gelijke kansen te bieden, participeren deze organisaties gezamenlijk in het Lokaal Loket. Tot nog toe was dit voorbehouden aan Valent, maar hier heeft de ISD een wijziging in aangebracht. ’t Jong: ‘Belangrijk is dat de klant maximale keuzevrijheid heeft en kan bepalen wat hij of zij wil. Via het Lokaal Loket kunnen de drie partijen zich evenveel profileren.’
Weinig problemen
Voorafgaand aan de start van de WMO konden de mensen die al van de huishoudelijke hulp gebruik maakten, overstappen naar andere aanbieders. Hier is heel weinig gebruik van gemaakt. ‘Er zijn erg weinig mensen overgestapt, maar maximaal 1% tot 2% van de 2.300 kanten in deze regio’, legt het afdelingshoofd uit. ‘Wel begint de WMO nu te leven, want in de eerste week van 2007 kregen we zes nieuwe aanvragen en de week daarop alweer 25 nieuwe aanvragen. Ook ben ik blij te kunnen melden dat er zich maar heel weinig problemen hebben voorgedaan. We hebben niet de pretentie dat alles 100% goed werkt, maar we willen wel alles oplossen.’
De reden hiervoor ligt in het feit dat de ISD veel gebruikers van de hulp heeft geïnformeerd bij bijeenkomsten die door de stichtingen welzijn ouderen in de verschillende plaatsen werden georganiseerd. ‘Tijdens deze oproepen werden de mensen alert gemaakt, zodat ze goed controleerden of hun zorg ook door zou gaan na 1 januari.’
Rolletjes
Nog niet alles loopt echter op rolletjes. Het digitaal (via internet) aanmelden, waarbij een formulier kan worden ingevuld vanuit het eigen huis en de opdracht voor de huishoudelijke hulp gegeven kan worden, werkt nog niet. ‘Maar dat vangen we op door per email de aanvragen door te sturen aan de zorgaanbieders.’ Ook het SIP-formulier (Standaard Indicatie Protocol), een vragenlijst waarbij bekeken kan worden of iemand in aanmerking komt voor huishoudelijke hulp en zo ja, in hoeverre, had er al moeten zijn. ’t Jong: Deze kunnen we nog niet gebruiken, maar wellicht pakken de mensen in het Lokaal Loket dit op. Het probleem is, dat niet iedereen kan beslissen wie gebruik mag maken van huishoudelijke hulp: de ISD Bollenstreek gaat namelijk over het te besteden geld.’ Hij is echter optimistisch: ‘Wat niet is, kan nog komen en ik verwacht binnen een jaar duidelijkheid.’
Vanaf 1 februari heeft de ISD met haar eigen website 24 uur per dag informatie beschikbaar: www.isdbollenstreek.nl. Mensen die geen eigen computer hebben kunnen ook iedere dag tussen 09:00 en 12:00 gebruik maken van de computer bij het Lokaal Loket, de bibliotheek of bij de stichtingen welzijn ouderen in de verschillende gemeenten.
Een uitsmijter had ’t Jong ook nog in petto: ‘De ISD Bollenstreek heeft de WMO niet alleen met de gemeenten Lisse, Hillegom, Noordwijkerhout en Teylingen besproken, maar ook met Noordwijk en Katwijk. Er bestaat sowieso al een regionale samenwerking op veel fronten en wat ons betreft kan dat geïntensiveerd worden.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home