Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

07 april 2007

Bestuur VVV legt functies neer

Stichting moet Lisse als merk profileren

Streek – De VVV in deze regio houdt in haar huidige vorm op te bestaan. De zes gemeenten Lisse, Noordwijk, Leiden, Katwijk, Teylingen en Noordwijkerhout nemen de controle over van deze stichting. Het huidige bestuur treedt af en per 1 mei wordt een nieuw interim bestuur benoemd. De definitieve vorm van de VVV is nog niet duidelijk, maar gemeentelijke ambtenaren gaan de gewenste promotionele activiteiten voor de afzonderlijke gemeenten uitvoeren.

Door Joep Derksen

Wethouder Bas Brekelmans (VVD) van de gemeente Lisse legt uit hoe de zes gemeenten tot deze maatregel zijn gekomen: ‘De zes gemeenten waren collectief niet tevreden over de koers en prestaties van de VVV. Na een intensief overleg met het bestuur enkele maanden geleden werd aan ons een nieuw businessplan voorgelegd, maar dat plan voldeed niet aan onze verwachtingen. Als subsidieverstrekkers willen wij de marketing en promotie voor onze gemeenten inpassen in de diverse lokale specialiteiten. Leiden wil zich bijvoorbeeld profileren als historische stad, Noordwijk is een mondaine badplaats en Lisse heeft bloemen, bollen en agrotoerisme in de aanbieding.’

De gemeenten en het bestuur zijn tot de gezamenlijke conclusie gekomen dat de positie van de leidinggevenden onhoudbaar was en de bestuursleden leggen hun functies neer. Een extern bureau zal een plan van aanpak opstellen voor de toekomst van de VVV, maar het ligt in de lijn der verwachting dat de winkelfunctie van de VVV zal blijven bestaan.

Voor Lisse zelf heeft Brekelmans al plannen: ‘We gaan een stichting opzetten, bijvoorbeeld een Stichting Lisse Marketing. Deze organisatie, waar bijvoorbeeld de horeca, Alverha, Keukenhof en de recreatiebranche in vertegenwoordigd zijn, gaat Lisse als merk profileren. Deze partijen hebben zelf baat bij een goed profiel, maar ik kan me voorstellen dat ook de gemeente Lisse hier in het kader van city management bij betrokken wil blijven.’