Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

23 april 2007

Mariëtte de Boer: “Ik heb schijt aan die rolstoel”

Rijnsburgse dingt mee naar finaleplek Mis(s) Verkiezing

Rijnsburg - Mariëtte de Boer (27) is doorgedrongen tot de halve finale van de Mis(s) verkiezing waarin twaalf mooie, slimme, charmante en doortastende gehandicapte vrouwen strijden om de titel Mis(s) 2007. Mariëtte heeft zelf Spieratrofie, waardoor ze rolstoelgebonden is. “Ik kan niet staan of lopen en moet wel gebruik maken van mijn rolstoel.” Haar reden om mee te doen aan deze verkiezing: “Ik wil het vooroordeel van mensen zonder een handicap helpen veranderen.”

door Joep Derksen

Twee dagen voor de deadline, op 10 april, gaf Mariëtte zich op voor deze verkiezing. “Het was niet zo dat ik twijfelde of ze mee zou doen, maar ik had nog geen goede foto van mezelf waar ik van top tot teen opstond. Pas op het moment dat ik deze foto had, kon ik ook meedoen aan de competitie, samen met nog zo’n 80 andere meiden.”

Mariëtte doet zeker niet mee voor zichzelf of om haar eigenwaarde te vergroten: ze heeft een hoger doel in gedachten: “Ik wil de mensen heel graag laten zien dat je met een lichte beperking heel onbeperkt kunt leven. Ik wil de vooroordelen van mensen zonder handicap laten veranderen en tegelijkertijd mensen met een lichamelijke handicap laten zien dat er eigenlijk heel veel mogelijk is in Nederland qua werk, opleiding en mobiliteit.”

Ze legt uit: “Maar de weg ernaar toe heeft veel obstakels. Je moet weten bij wie je moet zijn om dingen geregeld te krijgen. Ik heb bijvoorbeeld bij de arbodienst gewerkt waar we veel aan reïntegratie deden. Een aanpassing van de werkplek is heel goed mogelijk zonder hoge kosten, want alle investeringen worden vergoed. Vaak zien werkgevers op tegen het inhuren van mensen met een beperking omdat grote en dure aanpassingen nodig zijn, maar de angst voor die onkosten is absoluut ongegrond.”

Dat een handicap niet alleen nadelen heeft, daar is Mariëtte absoluut van overtuigd. “Dankzij mijn handicap heb ik een heel grote wilskracht. Ik werk 32 uur per week bij een bedrijf dat orthopedische (been)protheses maakt waardoor mensen weer normaal kunnen lopen. Daarnaast heb ik een auto, ga reizen en ben afgestudeerd voor HBO Accountmanagement. Ik doe alles en misschien wel meer dan andere niet-gehandicapte mensen doen.”

Badpak

Vorige week dinsdag heb ik me opgegeven, twee dagen voor de deadline. Ik had een foto nodig van mezelf, waar ik er van top tot teen opstond. Ik heb geen foto genomen waarop ik in een badpak gekleed bent, maar juist een beetje een stoere foto, met mijn ene been op een paaltje en mijn andere been op de grond. Met de foto wilde ik uitdrukken dat ik heel krachtig ben en schijt heb aan die rolstoel. Ik heb juist de setting in de duinen gekozen omdat ik van de zee houd.”

Met 19 andere meiden ‘vecht’ Mariëtte nu voor een van de 12 finaleplaatsen. Via de website
www.misverkiezing.nl kan iedereen dagelijks stemmen op hun favoriete kandidate. Mariëtte is de enige kandidate uit de Duin- en Bollenstreek, dus ze hoopt dat de lezers massaal op haar zullen stemmen. “Als je op mij wilt stemmen, klik dan op het witte cirkeltje onder mijn foto. Iedere persoon kan elke dag opnieuw een stem uitbrengen. Daarnaast kan per telefoon of sms gestemd worden, maar via het internet is het gratis. De twaalf personen die de meeste stemmen halen gaan door naar de finale, die op 6 juni live wordt uitgezonden bij de Tros. In deze finale is wel een badpakkenronde en galaronde, dus ga vooral kijken!”

De kandidate voor Mis(s) 2007 denkt dat ze wel een kans maakt om bij de laatste 12 te komen, maar betwijfelt of ze kan winnen: “Er zijn een paar vrouwen die heel mooi, spontaan en welbespraakt zijn. Waar het mij om gaat is om mensen erop te wijzen hoe onbeperkt je leven eigenlijk is. Het gaat niet om het uiterlijk, want als je wilt, kun je onbeperkt leven en je moet gewoon overal voor gaan!”

Om op Mariëtte te stemmen:
www.misverkiezing.nl.