Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

28 mei 2007

Commissie vraagt wethouder uitleg over uitstel projecten

‘We moeten het volgend jaar écht beter doen’

DOOR JOEP DERKSEN

LISSE – Een aantal projecten die het college in 2006 wilde opzetten, waarvoor een bedrag van circa anderhalf miljoen euro was gereserveerd, hebben niet of onvoldoende plaatsgevonden. De commissieleden uitten kritiek over het gebrek aan informatie van de redenen voor dit uitstel. Wethouder Bas Brekelmans (VVD) beloofde beterschap.

Een meerderheid van de commissieleden, bestaande uit CDA, VVD, D66 en SGP/ChristenUnie wil eerste een overzicht inzien van de redenen waarom bepaalde projecten niet of onvoldoende hebben plaatsgevonden.

Commissielid Gerben Cozijnsen (CDA): ‘Ik heb wat reserves om het zo te laten passeren, want de totale overschrijding door die projecten is 5% tot 10% van de totale begroting. Dat is een behoorlijk gedeelte. Het doorschuiven van deze boeggolf aan projecten in deze omvang, zal weer uitgevoerd moeten worden in de plannen die er liggen en daar moet voldoende capaciteit voor aanwezig zijn.’ Hij concludeert: ‘Volgend jaar zullen we dan weer concluderen dat we een tekort aan capaciteit hebben. In 2007 moeten we terug naar 135 gemeentelijke medewerkers, dus moeten we heel voorzichtig kijken naar het doorschuiven van plannen richting 2007. Welke plannen die niet gehaald zijn worden doorgeschoven van 2006 naar 2007 en hoe worden die plannen ingebouwd in de eigen organisatie?’

Cozijnsen’s betoog viel in goede aarde bij zijn collega’s Levien de Braal (D66), Marianne Entrop (VVD) en Bert van Santen (SGP/ChristenUnie). Zelfs fractievoorzitter Cees Verburg, die op de publieke tribune meeluisterde, liet zich ontvallen: ‘Ik ben het hier helemaal mee eens!’

Wethouder Bas Brekelmans (VVD) antwoordde: ‘We zullen u de informatie verstrekken en aangeven waar het uitstel aan gelegen heeft. Dan heeft u inzicht waardoor dit uitstel veroorzaakt wordt. Ik zeg u nu alvast dat dit van alles kan zijn: ziekte van een werknemer, contractuele en juridische problemen, weersproblemen, kortom: veel dingen waar we geen invloed op hebben.’

De wethouder is ook niet gelukkig met het uitstel van de projecten: ‘Ik wil een einde maken aan de boeggolf. We moeten overwegen te temporiseren: ik zou zeggen: ga wat minder geld wegzetten voor dingen die dit jaar niet zijn gelukt. Wel moet opgemerkt worden dat de gemeente soms een wettelijke plicht of contractuele verplichting heeft om de bedragen door te schuiven. Tegen veel van de projecten heeft de raad gezegd dat ze moeten worden uitgevoerd en daar kunnen we niet onderuit.’

Dit noopte commissielid Levien de Braal (D66) tot de opmerking: ‘Maar ik vind dat een stuk verantwoording wel op zijn plaats is.’ Brekelmans antwoordde: ‘Ik zal een overzicht geven, maar er zitten niet veel vrije elementen in. Voor een groot deel zijn het verplichtingen. Maar de boeggolf moet inderdaad niet groter zijn dan nodig is. Als we dingen niet halen, dan moeten we dat ook inderdaad verantwoorden. Dat had ik me voorafgaand aan deze vergadering niet gerealiseerd. Volgend jaar moeten we dat beter doen.’ Fractievoorzitter Ad van Zelst dook gelijk in de notulen van vorig jaar en riep uit: ‘Verleden jaar heb je precies hetzelfde gezegd!’ Brekelmans: ‘Als ik dat gezegd heb, trek ik me dat aan en dan moeten we het volgend jaar écht beter doen.’