Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

19 juni 2007

“Als ik het volksdansen zie, krijg ik weer de kriebels”

Jong en oud in touw op eerste beweegdag

NOORDWIJK – De beweegdag die gezondheidscentrum Wantveld op zaterdag 9 juni organiseerde was een doorslaand succes. Vele honderden mensen kwamen af op het gratis evenement waarbij jong, oud, valide en mindervalide tientallen verschillende sporten en spelletjes kon uitproberen. Ook waren er demonstraties line dancing, volksdansen en atletiek.

Meervoudig Olympisch kampioen roeien, Ronald Florijn, opende de beweegdag samen met wethouder voor sportzaken, G. van Duin. Florijn kan zich helemaal vinden in dit initiatief: “Een beweegdag maakt het leven plezierig, want door te bewegen wordt je gezond en fit en dat voorkomt weer ziektes.” Van Duin onderschrijft deze stelling en voegt eraan toe: “Juist door te bewegen wordt je beloond met een sociaal rendement. Als je namelijk lid bent van een sportvereniging, kom je ook uit je sociale isolement, vandaar dat ik het toejuich als mensen lid worden van een sportvereniging.”

Hoewel de gemeente initiatieven op het gebied van sport zoveel mogelijk facilitair ondersteund door het weghalen van bureaucratische regeltjes, zit de introductie van een JeugdSportPas er op korte termijn niet in, zo laat Van Duin weten. “Hier hebben we het over gehad, maar Noordwijk heeft al een hoge sportparticipatie. De verenigingen organiseren zelf al een hoop activiteiten en de scholen ondersteunen deze evenementen. De JeugdSportPas heeft op de politieke agenda gestaan, maar de sportraad en de gemeente kwamen tot de conclusie dat deze pas niets toevoegd om de jeugd te laten sporten.”

Tussen alle activiteiten loopt mevrouw Planken (84) met in haar rechterhand een tas vol folders. “Ik heb lekker gesjoeld, want touwtjespringen mag ik niet meer op mijn leeftijd”, lacht ze. Lia Steenvoorden en haar dochter Sanne (9) zijn naar het evenement gekomen om mee te doen aan de scholierenprijsvraag die aan de beweegdag verbonden is. De moeder is enthousiast: “Het bruist hier echt. Ik vind het zo leuk om zoveel oudere mensen te zien bewegen!” Mevrouw Van der Puttern-Duindam beaamt dat: “Ik ben 86 en heb tot mijn 82ste aan country dancing gedaan. Als ik nu het volksdansen zie, krijg ik weer de kriebels.”
De 65-jarige Bert Koelewijn kijkt toe hoe zijn kleinzoon Cas (9) ervaart hoe het is om achter een rollator te lopen. “Wat is het hier gezellig en bovendien is het fantastisch om zoiets samen met mijn kleinzoon te doen! We hebben al genordicwalked en gesjoeld. Cas versloeg me met dertien punten. Nee, ik heb hem niet laten winnen want verliezen moet je ook leren in het leven.”