“Een biefstuk met uitlaatgassen smaakt toch wat minder lekker”
Is de realisatie van het Voorhavenkwartier volgens plan verlopen?
“Ja, in grote lijnen zeker. Hier en daar was wel een paar maanden vertraging, maar die tijd is ingehaald. De realisatiedatum 2006 is gehaald en toenmalig wethouder, Tijdeman heeft het Voorhavenkwartier in december 2005 kunnen openen. Details in de plannen zijn later bijgesteld om de bouw volledig af te ronden.”
Welke rol gaat het Voorhavenkwartier spelen in de ruimtelijke ontwikkeling van Sassenheim in zijn algemeenheid?
“Dit moet je zien in het kader van het hele centrumplan Sassenheim: de invloed op de verkeerstructuur, het parkeerbeleid en het volkshuisvestingsbeleid. Dat is het kader waarin het past: de plannen hierover zijn midden jaren negentig begonnen.”
Op het Voorhavenkwartier is maximaal 1,5 uur vrij parkeren met de blauwe kaart toegestaan. Is dit een verandering van het gemeentelijk beleid richting het gebruik van de blauwe kaart en eventueel een stap richting invoering van betaald parkeren in Teylingen?
“Dat is geen verandering in gemeentelijk beleid, maar wel een aanscherping als je het vergelijkt met andere delen van Sassenheim waar je 2 uur kunt parkeren met een blauwe kaart. Het is echter zeker geen stap richting invoeren van betaald parkeren: dat is absoluut de bedoeling niet. De blauwe zone is op zich al slim parkeerbeleid, anders worden veel parkeerplaatsen door medewerkers van winkels ingenomen. Daarnaast zijn er parkeerplaatsen zat in het totale project. Ik zeg hierbij dat de gemeente geen betaald parkeren gaat invoeren in deze raadsperiode. Ik wil geen betaald parkeren invoeren, maar al zou ik het willen, dan wil ook de raad het niet. Bovendien: in de pacht en koopprijzen voor panden die winkeliers betalen, zit ook een stukje van die parkeergarage verdisconteerd.”
Aan de Oude Haven op de hoek met de Vaartkade zijn nu nog Dirx Drogist en Dirck III gevestigd. Hier dreigen parkeerplaatsen (ten gunste van het verblijfsklimaat op de terrassen) te gaan verdwijnen. Voor dit met name voor horeca te bestemmen gebied worden plannen voorbereid. Kunt u een nader inzicht geven over deze plannen en over hoeveel parkeerplaatsen op de nominatie staan om te verdwijnen?
“Het Horecaplein bij de oude haven hebben we dit genoemd. Dat zit in het totaal centrumplan van Sassenheim. Moet je aanzetten tegen parkeerbalans: per zoveel m2 winkel heb je een x-hoeveelheid m2 parkeerplaatsen nodig. Verder moet je met gezond verstand kijken of het op een zaterdagmiddag echt vol is, of zijn er plaatsen over. Dit doen we ook in overleg met winkeliersvereniging. Jaren geleden is al in de raad van Sassenheim gezegd dat alleen een plein zonder parkeerplaatsen een echt mooi horecaplein kan zijn. Dit kun je nu niet realiseren omdat het niet in het verkeersplan uitkomt. Maar als Sassembourg over een paar jaar gerealiseerd is, kun je daar een nieuwe stap in zetten. Ook dit jaar zetten we een stap, want we gaan wat ruimhartiger om met terrasvergunning. Dat gaat wat ten kosten van het parkeren en niet van de horeca. Een biefstuk met uitlaatgassen smaakt toch wat minder lekker dan een biefstuk genuttigd zonder deze bijsmaak.”
Aan de andere kant van de Vaartkade bevindt zich onroerend goed van Dirk vd Broek, met onder meer een vestiging van Digros en restaurant Dikke Mik. Is van dit onroerend goed een herontwikkeling te verwachten? Zo ja, wordt dit een woningbouwlocatie of heeft de gemeente andere plannen? Welke?
Dat ligt in de schoot van de toekomst. Er is wel in de centrumplannen naar gekeken en we hebben overleg gehad met Van de broek. Ik kan niet uitsluiten dat daar nog een herontwikkeling komt, want het manegement is niet gelukkig met die plek van de digros. Hoewel ze op zoek zijn naar een andere plek, is die plek nog niet concreet; hier zijn verschillende ideeen over geweest. Er bestaat momenteel geen concreet plan en nieuwe locatie voor Digros, maar een herontwikkeling moet je niet uitsluiten. Een concreet initiatief waarbij de supermarkt op andere plek binnen de grenzen van Sassenheim terechtkomt, willen we als gemeente wel steunen, maar buiten dat geldt niet als de locatie van die supermarkt buiten de centra detailhandel valt.” De wethouder refereert hiermee aan de actuele discussie rond de plannen omtrent de Ruine van Teylingen: “De ruine valt net buiten de centra detailhandel en het is zeker niet zo dat de gemeente al bijna een deal had met een supermarkt die zich daar zou kunnen vestigen. Zover zijn we nog helemaal niet.”
Vd Broek ijvert al jaren voor een grote nieuwe Digros tussen Lisse en Sassenheim: in hoeverre steunt de gemeente Teylingen dit bedrijf in haar pogingen om medewerking van de provincie te krijgen?
“Van den Broek heeft daar nog nooit een officiele reactie van de gemeente Teylingen over gehad. Voor dit jaar en 2008 zijn hierover geen concrete ontwikkkelingen verwachten.”
Kunt u nader uitweiden over de centrumplannen op en om de locatie van de oude Albert Heijn: plannen en tijdsplanning?
“Hier is nog niets over bekend. Als daar plannen over ontwikkeld zijn, komt dat op onze site www.teylingen.nl.”
In welk jaar verwacht de gemeente om de grootste ruimtelijke ontwikkelingsprojecten in dit deel van het centrum afgerond te hebben?
“We zijn afhankelijk van de initiatieven van ontwikkelaar Johan Matser en zijn wensen en plannen. Ik durf hier geen jaartal bij te noemen.”
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home