Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

12 juni 2007

Warmond en Voorhout hebben nog een lange weg te gaan

TEYLINGEN – Wethouder Bert Homan gaat naar aanleiding van de opening van het Voorhavenkwartier in op ontwikkelingen in het winkelbeleid en op infrastructureel gebied in Warmond en Voorhout.

De wethouder: We zullen er alles aan doen om het dorp Warmond te ontwikkelen, ook wat betreft de winkels. Zo’n opening van een Albert Heijn juichen we als gemeente enorm toe. Dit kan het begin zijn van een terugkeer van de winkels. In dat opzicht kunnen we het dorp aantrekkelijker maken. Misschien moeten we er als gemeente over nadenken om de Dorpsstraat verkeersluw te maken of het een status te geven van voetgangersgebied. Dit moeten we echter met niet alleen de ondernemers bespreken, maar ook met het forse aantal mensen dat in de Dorpsstraat woont. We moeten kijken hoe zij hierover denken.”

Voorhout

“Het is geen beleid van de gemeente om te zeggen dat we winkels uit Voorhout weghalen. De twee winkelcentra van Sassenheim en Voorhout zijn in verschillende fases van ontwikkeling. Voorhout’s winkelcentrum is mee aan het groeien, maar daar zitten grote infrastructurele punten die we moeten oplossen. Het verkeer door de Herenstraat is niet ideaal voor winkels. Bij voltooiing van de Agnes- en ING-locatie gaan winkels zich verplaatsen en dat heeft ongetwijfeld effect voor de andere winkels. We gaan dan kijken wat de gemeente aan verandering kan doen, in overleg met de winkeliers uiteraard.”

Over het verkeer heeft Homan een duidelijke mening: “Er moet wat gedaan worden aan de verkeerssituatie in de Herenstraat. Dat is een forse hobbel die je daar moet nemen. De ontwikkelingen hiervoor duren tien jaar en op dit moment zien we de noordelijke randweg als de oplossing voor het ontlasten van de Herenstraat. Maar wat als deze randweg er niet komt? Dan moet je iets anders doen. Onder druk wordt alles vloeibaar, dat is eenmaal niet anders. Ik weet ook niet of de Herenstraat autovrij moet zijn. Vinden de winkeliers dat bijvoorbeeld wel prettig? Dat moeten we ook onderzoeken.”

De wethouder vervolgt: “De gedachten zijn er om te kijken naar een eenrichtingsweg, waarbij we moeten kijken hoeveel verkeer die omleidingsroute moet nemen. Zo’n route moet veilig en goed bereikbaar zijn. Dat is een oplossing die wellicht mogelijkheden heeft, maar die we uitgebreid moeten bestuderen als het niet anders kan. Feit is dat we met de noordelijke ontsluiting vrij baan hebben voor de ontwikkelingen met de Herenstraat, maar we moeten ook steeds het spoor over. Ik weet niet of de discussie over een tunnel onder spoor weer moeten beginnen. Er moet wat met de Herenstraat gebeuren, maar eerst hebben we duidelijkheid nodig over de ontsluiting met de noordelijke randweg. Dan heb je meest vrije hand met de herenstraat.”