Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

16 augustus 2007

‘Ik vertrek beslist niet vrijwillig’

De Andere Kant van het Verhaal

LISSE – De diaconie zet haar plannen door om een inloophuis te vestigen op de locatie Kanaalstraat 34 – 42, beter bekend als het Hofje van Six. De kerkelijke instantie ontmoet hierbij veel weerstand van de monumentencommissie, wethouder Guus Mesman (PvdA) en bewoonster Mien Dol. In ‘de achterkant van het verhaal’ uit Dol zich over de laatste ontwikkelingen.

Diaken Gerard van der Weijde vertelde eerder over de plannen van de diaconie: ‘Dit inloophuis moet dienen voor mensen die lijden aan een verslaving, zich eenzaam voelen of een schuldenproblematiek hebben. Er worden geen zware behandelprogramma’s aangeboden, maar een kopje koffie of thee en, indien gewenst, een helpende hand.’

Recent wees de monumentencommissie een aanvraag voor een sloopvergunning van het Hofje af. Dol reageert hier op: ‘Dat is goed nieuws, want ik ben voor het behoud van het Hofje in de huidige staat. Ik ben namelijk zeer tevreden over mijn woongenot en voel me daarin totaal niet bedreigd, zoals de diaconie dit in een brief schrijft. Sinds de sloop van het pandje op Kanaalstraat 44 en de nieuwbouw daar is het terrein tussen mijn woning en het andere pand breder geworden. Ook qua netheid vind ik de muur geen probleem: het ziet er keurig uit. Overigens houd ik wel in de gaten dat er geen dakterras geplaatst wordt, want we willen niet door de toekomstige bewoners aldaar begluurd worden.’

Gepassioneerd vervolgt Dol: ‘De diaconie wil ons weg hebben, maar we gaan er niet vrijwillig af. Ik ga zeker niet zelf op zoek, want zowel ik als mijn achterburen zitten hier heerlijk. Ik heb dit huis speciaal gewild vanwege het extra kamertje op de begane grond zodat ik op mijn oude dag geen trappen meer hoef te lopen. Als we echt weg zouden moeten, dan moet de diaconie ons een vervangende locatie aanbieden, maar veel beter is om het achterstallig onderhoud aan te pakken. De huizen hebben een kwastje verf nodig en dat hoeft niet veel geld te kosten als je gebruik maakt van de vele vrijwilligers die de kerk heeft. Daarna mag je best de huurprijs wat aanpassen.'