Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

21 september 2007

Afvallers bieding PPO-terrein tevreden over procesverloop

‘Er zijn dingen, die je beter zou kunnen uitzoeken’

LISSE – Al enkele maanden zet Willem van Rheenen zich in om de biedingprocedure rond het PPO-project aan te kaarten. Hij vindt dat er fouten zijn gemaakt rond de procedure en dat er onterecht een tweede biedingronde is geweest. Volgens hem had het PPO-terrein naar de hoogste bieder moeten gaan, die uit de eerste biedingronde naar voren kwam: Castien Bouw. Maar wat vinden de participerende bedrijven nu zelf van het biedproces? In telefonische interviews vertellen de betrokken zakenmensen die niet mochten participeren in de tweede biedingronde en het PPO-project niet konden krijgen hun mening.

J.A. de Goeij, algemeen directeur, van Castien Bouw vertelt: ‘Of het biedingproces volgens de regels verliep heb ik juridisch niet uitgezocht. Er zijn dingen die je beter zou kunnen uitzoeken, maar de heer Van Rheenen gaat dit nu doen en ik volg het met interesse. Vooralsnog ben ik niet van plan een procedure op te starten tegen de gemeente, maar als blijkt dat Van Rheenen gelijk heeft, zou dat best kunnen ja.’

Hij vervolgt: ‘Ik ga niet speculeren over wat wel of niet gebeurd zou kunnen zijn, want ik wil geen mensen beschadigen. Ik volg het wel heel nauwgelet en ben op dit moment absoluut niet van plan een procedure tegen de gemeente te gaan beginnen. Ik wil de burgers niet opzadelen met een miljoenenclaim, of er moet iets heel geks gebeurd zijn. Ik ga er vanuit dat de gemeente goed gehandeld heeft. Ze hebben indertijd al extern laten onderzoeken bij een advocaat of ze tweede ronde konden uitschrijven, dus ik neem aan dat ze volgens de regels gehandeld hebben.’
Gebruikelijk

De zakenmensen die niet mochten participeren in de tweede ronde en het PPO-terrein dus niet konden krijgen, vertellen hun mening. De heer Schrama van Cormat vindt dat het biedingproces volgens de regels is gelopen. Is het gebruikelijk dat bij een tweede ronde er twee bedrijven zijn geselecteerd die met deze biedingronde mogen meedoen, terwijl de andere drie bedrijven afvallen? ‘Dat denk ik wel’. Heeft u verder actie ondernomen? ‘Nee, ik vind het goed zo.’ Gaat u nog actie ondernemen? ‘De mensen mogen best weten dat ik geboden heb, maar ik wil geen deel uitmaken van enige discussie omtrent het PPO-terrein. De heer Van Rheenen houdt zich hier mee bezig. Ik zoek geen onenigheid: niet met de gemeente en ook niet met Romeyn.’

Voor AM Wonen was de verantwoordelijk persoon de heer Harder, regiodirecteur. Hij is niet meer bij dit bedrijf werkzaam en ondanks een verzoek om een reactie, heeft AM Wonen geen antwoord gegeven over hun visie met betrekking tot de procedure rond aanbesteding van het PPO-terrein.
De projectmanager van Dura Vermeer Vastgoed, J.T. van Noort, is van mening dat het biedingproces van de gemeente volgens de regels verlopen is. ‘Het komt vaker voor dat er bij een tweede biedingronde enkele bedrijven geselecteerd worden om verder te bieden. De gemeente ging niet met ons verder: je kunt niet alles hebben. De heer Romeyn zal blij zijn met het PPO-terrein. Ik begreep onlangs dat de stukken grond in kavels worden aangeboden.’