Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

21 september 2007

Laaggeletterdheid op agenda

LISSE - ‘Er moet veel meer aandacht komen voor het probleem van laaggeletterdheid.’ Deze boodschap had wethouder Adri de Roon, die als burger insprak tijdens de vergadering van de commissie Maatschappij & Financien. Hij vertelde woensdag 12 september over het project ‘Maak een nieuwe start’ dat is opgezet om de problematiek van analfabetisering in beeld te brengen.

De Roon: ’12 september is de dag van de alfabetisering en door het met ballonnen rondfietsen heb ik vanmiddag aandacht gevraagd voor de noodzakelijke aanpak van laaggeletterdheid. Samen met anderen hebben we posters opgehangen bij FC Lisse, het zwembad en de thuiszorgwinkel. Deze posters zijn niet bedoeld om de mensen die zelf niet goed kunnen lezen, rekenen of schrijven te bereiken, maar juist de sociale omgeving, om hen zo alerter te maken.’

‘Wanneer je de allochtonen niet meetelt, is nog zo’n 10% van de burgers laaggeletterd. Dat is een grote groep mensen die deze handicap heeft. Het is hard nodig dat we als overheid hier wat aan doen. Het is lastig om deze groep te bereiken, want deze mensen schamen zich hier vaak over en gebruiken smoesjes als: “ik heb pijn in mijn hand, kunt u dit invullen” of “ik ben mijn bril vergeten, kunt u dit voorlezen?”. Dit project ‘maak een nieuwe start’ is een fantastisch project dat ieders ondersteuning behoeft. Er gaat soms letterlijk een wereld open voor deze groep mensen. Ik dring er bij alle mensen op aan in uw sociale omgeving rond te kijken en mensen die voor dit project in aanmerking komen, door te verwijzen naar het ROC of het ID College.’