Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

02 november 2007

Injectie voor ‘t Poelhuys

LISSE – ‘Flink wat geld investeren om ’t Poelhuys een opknapbeurt te geven.’ Wethouder Bas Brekelmans (VVD) kondigde dit voornemen van het college vrijdag 28 september aan tijdens een bijeenkomst over de toekomst van ’t Poelhuys.

Voorafgaand vertelde de wethouder: ‘Veel kan ik er niet over vertellen, want het besluit over het accommodatiebeleid is vertraagd tot november. Ik ga dan ook geen college geven, maar wil in gesprek komen met de mensen. Ik wil met hen praten over ’t Poelhuys en wat de mensen daarmee willen doen. Ik sta open voor suggesties, opmerkingen en klachten.’

Wat wil de wethouder gaan doen met ’t Poelhuys? ‘In het accommodatiebeleid zet ik hier geld voor opzij voor een opknapbeurt. De opzet voor deze verbouwing wordt niet bedacht vanuit het gemeentehuis, maar juist met alle gebruikers: zij bepalen hoe ’t Poelhuys het beste kan worden verbouwd.’

Welk bedrag heeft de gemeente voor deze verbouwing gereserveerd? ‘Het zal geen klein bedrag zijn, maar we zijn niet te krenterig. Het precieze bedrag moeten we nog even afwachten, want bekeken moet worden hoe groot de verbouwing zal zijn en wat de mensen willen.’ Het gemeentehuis wordt deze maanden verbouwd voor een bedrag van 400.000 euro (inclusief BTW): ligt dat in de lijn der verwachting voor ’t Poelhuys? Brekelmans lacht: ‘Het zal niet in die orde van grootte zijn, maar als je een verbouwing als deze professioneel wilt doen, dan gaat het wel hard. We moeten kijken hoeveel geld er is en hoeveel wensen er zijn, maar het is wel duidelijk dat ’t Poelhuys een stuk beter moet worden.’

Hij vervolgt: ‘t Poelhuys heeft helemaal geen sfeer en er moet iets gebeuren om het aantrekkelijker en leefbaarder te maken voor de doelgroep. Ik speculeer even, maar je kunt denken aan een betere horecafunctie, zodat het toch aantrekkelijker wordt voor de mensen. Om ’t Poelhuys commercieel te exploiteren zit ik niet aan een verhoging van de huur te denken, al kan dat eventueel wel beperkt het geval zijn. Ik probeer huurverhoging te voorkomen, want als je beheer en activiteiten professionaliseert en activiteiten door een deskundige groep laat organiseren, kunnen de revenuen ook hoger zijn.’