Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

14 november 2007

Nevenfunctie D66’er Verburg

Plek in Comité Rommelmarkt Agathaparochie

LISSE – ‘Ik heb een nevenfunctie aangenomen. Met ingang van 1 november ben ik benoemd tot voorzitter van het Comité Rommelmarkt Agathaparochie.’ Fractievoorzitter Cees Verburg (D66) maakte dit tijdens het raadspresidium van 29 oktober bekend.

Verburg legt uit: ‘Een aantal maanden geleden werd ik door het bestuur benaderd met de vraag of ik hier wellicht belangstelling voor had. Ondanks dat ik verrast was, dat het bestuur juist mij voor die functie benaderde heb ik er niet afwijzend op gereageerd, sterker: ik had er direct een goed gevoel bij. Er zijn altijd honderden vrijwilligers actief om die rommelmarkt tot een succes te maken, waarbij de uiteindelijke opbrengst wordt ingezet voor de restauratie en het groot onderhoud van de Agathakerk. Die inzet van de vele vrijwilligers voor hun kerk en wellicht het mooiste Rijksmonument van Lisse spreekt mij bijzonder aan. De grootste uitdaging waarmee het Comité de komende periode geconfronteerd wordt is het zoeken (en vinden!) van een geschikte alternatieve locatie voor die enorm groots opgezette rommelmarkt omdat de Hobaho-hallen daarvoor helaas niet meer beschikbaar zijn.’

Als fractievoorzitter van een politieke partij die ook moet beslissen over deze alternatieve locatie, vervult hij nu dus de voorzittersfunctie over hetgeen hij mede een beslissing moet maken. Kan zijn voorzitterschap wel gecombineerd worden met het raadslidmaatschap, omdat op een zeker moment de politiek moet besluiten over de toekomst van de rommelmarkt? Verburg antwoordt: ‘Teneinde de schijn van belangenverstrengeling te voorkomen zal ik in de raad nimmer namens onze fractie het woord voeren, daar waar zaken worden besproken waarbij de belangen van het Comité direct betrokken zijn. Ook zal ik mij in voorkomende gevallen onthouden van stemming. Overigens kan dat alleen door op zo’n moment de raadzaal (tijdelijk) te verlaten (plaspauze) omdat bij stemming over zaken blanco/onthouding niet mogelijk is.'