Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

21 december 2007

“Zorgverzekeraars dwingen mensen tot medicijnkeuze”

Apothekers komen in opstand

STREEK - De KNMP, de beroepsgroep van apothekers, is vorige week een informatiecampagne begonnen: “Slik niet alles van uw zorgverzekeraar”. Doelstelling is om patiënten te informeren over verschillen tussen verzekeraars. Het gaat daarbij om verschillen in de vergoeding van veel voorgeschreven medicijnen, zoals simvastatine cholesterolverlagers. Kees-Jan Smak en Marrit Wester, apothekers van Apotheek Voorhout vinden dit beleid van verzekeraars een slechte ontwikkeling.

Bij Apotheek Voorhout vinden ze het ook een aantasting van het service niveau. Straks mag de ene patiënt gewoon kiezen, en de andere niet. “Medewerkers van de apotheek willen geen onderscheid maken tussen patiënten. Dat hebben ze nooit gedaan, en willen ze niet” zo stellen de eigenaren van apotheek Voorhout. Apotheker Kees-Jan Smak legt uit: “Strikt formeel gezien maken zorgverzekeraars geen misbruik van hun positie, maar ze houden zich bezig met zaken die geen toegevoegde waarde bieden aan de gezondheidsvraag en die de kwaliteit niet bevorderen. Er zijn zo’n veertien zorgverzekeraars die ervoor zorgen dat hun patiënten een ander merk simvastatine krijgen en niet hun vertrouwde merk ontvangen. Zij laten niet de keuze van het merkartikel over aan de arts en de apothekers, zoals het hoort.”

Vlag

Bedreigt deze ontwikkeling de gezondheid van de mensen; gaat het hier om inferieure geneesmiddelen? Smak ontkent dit: “Je mag er vanuit gaan dat de kwaliteit goed is, want dat wordt door een officiële instantie gekeurd. Maar de huidige situatie is goedkoper en werkbaarder voor apothekers. Nu moet ik onderscheid maken bij patiënten en speciaal voor die mensen aparte spullen in huis halen en dat brengt extra kosten met zich mee.” Heeft dit tot gevolg dat apothekers onderscheid gaan maken tussen de patiënten? “Op dit moment is dit nog niet ‘im Frage’, maar ik weet niet hoe die vlag er over vijf jaar bijhangt.”

Smak nogmaals: “Dit is een noodkreet, want de patiënten worden niet door de verzekeraars geïnformeerd, met uitzondering van de kleine lettertjes. De dames aan onze balie mogen vervolgens het slechte nieuws brengen dat de cliënten niet hun gewenste merk mogen hebben. Dit brengt druk op het team, want zij krijgen alle negatieve reacties om de oren, terwijl ze er niets aan kunnen doen. Nu nog nemen veel verzekeraars afstand van dit beleid en iedereen die een keuzevrijheid wil behouden, kan nog tot 31 december hun huidige verzekering opzeggen bij een van de hieronder vermelde maatschappijen. Ze hebben dan tot 1 februari 2008 de tijd om een andere verzekering uit te zoeken.”

Begin

Hij doet een oproep aan de mensen: “Slik niet alles van de zorgverzekeraar en weet waar u aan begint. In maart zullen nog eens 10 of 15 middelen volgen en het gaat altijd om veel voorgeschreven medicijnen. Dit is slechts het begin. Brieven schrijven naar de maatschappijen heeft geen enkele zin: we zijn als apothekers al maanden met hen in gesprek, maar ze luisteren niet naar anderen. De enige optie om als patiënt er beter van te worden is door het zoeken naar een andere verzekeringsmaatschappij.” Bij de apotheek is een lijst verkrijgbaar welke verzekeringsmaatschappijen wel en niet bepaalde merken cholesterolverlagers vergoeden.