Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

30 januari 2008

Bekende Teylingers lezen voor

Nationale voorleesontbijt in Emmaüsschool

VOORHOUT – Acht bekende Teylingers, waaronder burgemeester Sander Schelberg, lazen op woensdag 23 januari, nationale voorleesdag, voor aan de leerlingen van de Emmausschool. In de lerarenkamer verzamelden de voorlezers-voor-een-dag zich, sommigen licht gespannen, om de door hen te lezen boeken in ontvangst te nemen.

Een van de docenten legt uit wat het belang is van de nationale voorleesdag: ‘We helpen de leesmotivatie van de kinderen te bevorderen door te laten zien dat lezen leuk is. Hier lezen de leerlingen elke dag; of het nu gaat om stillezen (voor jezelf lezen, red.), niveaulezen of duolezen (aan elkaar voorlezen, red.). Het maakt niet zoveel uit wat ze lezen, als ze er maar van genieten. Want als je iets leest wat je leuk vindt, blijf je ook lezen.’

Rustmoment

De eerste voorlezer die binnenkomt is Ingrid Strien, werkzaam bij de bibliotheek: ‘Voorlezen vind ik heel erg belangrijk voor jong en oud. In dat verband waardeer ik het als er ook voorleesdagen worden gegeven aan ouderen. Dat ik vandaag meedoe, is deels omdat ik help de kinderen te prikkelen met leuke boeken. Voorlezen is een rustmoment voor de kinderen, maar ook voor jezelf.’

Handboeien

Politieagent Ted van der Meer loopt binnen, met een grote doos in zijn handen: ‘Hier zitten cadeautjes in voor de kinderen en nee, het zijn geen handboeien!’ De burgemeester heeft zijn keten al omgehangen en leest nog even in het boek ‘Spijt’ van Carry Slee. Hij vertelt over wat hij vindt van de nationale voorleesdag: ‘Voorlezen is belangrijk voor het stimuleren van de taal en de fantasie. Wanneer ik mijn kinderen ’s avonds thuis voorlees, komen ze echt tot rust.’

De voorlezers worden een voor een afgehaald door groepjes kinderen om naar de verschillende groepen begeleid te worden. Vijf minuten later is het doodstil op school, af en toe onderbroken door lachsalvo’s die her en der uit de klaslokalen opklinken. Voor veel kinderen ging (alweer) een wereld open, die dag.
De Nationale Voorleesdagen duren nog tot zaterdag 2 februari.