Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

30 januari 2008

Kinderen genieten van voorlezers

VOORHOUT – De kinderen van de Emmaüsschool werden woensdag 23 januari verrast met acht HBTers (Heel Belangrijke Teylingers) die aan de verschillende groepen uit kinderboeken voorlazen. Dit initiatief was onderdeel van de nationale voorleesdag die vorige week gehouden werd. Boeken als ‘Hoe overleef ik met/zonder vriend’ van Francine Oomen, ‘De beste schoolverhalen’ van Jacques Vriens en ‘Kleine muis zoekt een huis’, het prentenboek van het jaar van Petr Horacek, gingen erin als gevulde koek bij de leerlingen.

Ook burgemeester Sander Schelberg gaf evenals vorig jaar acte de présence op deze nationale voorleesdag. Las hij in 2007 nog voor aan de allerkleinsten, dit jaar hingen de groep-achters aan zijn lippen terwijl hij voorlas uit ‘Spijt’ van Carry Slee. Over het belang van voorlezen vertelt hij voorafgaand aan zijn voorleessessie: “Een dag als vandaag is belangrijk, want de kinderen krijgen ook te maken met mensen uit verschillende beroepen. Zo zijn hier vandaag bijvoorbeeld een politieagent, een bakker en een judoka. Voorlezen zelf is een absoluut noodzakelijk onderdeel van de opvoeding, want ik lees mijn kinderen ook heel vaak voor; dat is voor zowel hen als mij een rustpunt van de dag.”

Judoka Jan Barends staat ondertussen voor de Mierenhoop (groep 5) en hij legt enthousiast uit wat de betekenis is van zijn rood-witte judokariem. Politieagent Ted van der Meer gebruikt veel verbale uitspattingen om zijn verhaal meer kracht bij te zetten en de leerlingen uit groep 7 beluisteren handige tips uit het boek ‘Hoe overleef ik met/zonder vriend’ van Francine Oomen: “Survivaltips om je vriend niet kwijt te raken: leg hem aan de ketting of doe hem een zak over zijn hoofd!” Met deze literaire uitspatting krijgt voorleesster Ingrid Strien de lachers op haar hand.