Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

06 februari 2008

“Als tandarts doe je iets voor mensen”

VOORHOUT – Na 35 jaar hangt tandarts Frits Teunissen zijn haakjes aan de wilgen en houdt het voor gezien. Donderdag 31 januari nemen als laatste ‘patiënten’ zijn vrouw, zus en moeder plaats in de tandartsstoel om door hem gecontroleerd te worden. In een interview blikt de 64-jarige terug op zijn carrière: “Als tandarts doe je iets voor de mens, waardoor die zich prettiger en fijner voelt.”

Door Joep Derksen

Over de reden waarom hij ooit besloot tandarts te worden, verteld Teunissen: “Ik was vroeger altijd al bezig met fijne klusjes en het maken van horloges en bouwpakketten. Ik wist eigenlijk niet wat ik later met m’n leven wilde doen, maar mijn vader adviseerde me: ‘Waarom word je geen tandarts? Dit is een beroepsgroep waar geen sprake is van harde concurrentie en je bent zelfstandig bezig.’ Na het afronden van mijn studie en de daaropvolgende militaire dienst nam ik in 1972 de praktijk aan de Dr. Kuyperlaan 5a over.”

Hij vervolgt: “Ik heb het tandartsvak altijd met veel plezier en voldoening gedaan, want ik houd ervan om met mijn handen te werken en iets te herstellen of te repareren. Je doet iets voor de mens waardoor die zich prettiger en fijner voelt. Ik had altijd een beetje het idee dat het mijn eer te na was als mijn patiënten die regelmatig op controle kwamen pijn hadden. Ik deed veel liever het normale onderhoud, want dan kun je de pijn voor zijn. Wanneer mensen met tand- of kiespijn bij me binnenkomen, zijn ze meestal te laat met actie ondernemen.”

Papieren rompslomp

Over de afgelopen 35 jaar: “De gebitten zijn kwalitatief veel beter geworden, dankzij zaken als tandpasta, beter poetsen en fluoridebehandelingen. Vroeger richtten de tandartsen zich meer op zaken als verwijderen of repareren, maar nu is er meer aandacht voor preventie. Ik seal bijvoorbeeld standaard de kiezen van alle kinderen. Sealen houdt in dat de kauwgroefjes van de pas doorgekomen kiezen worden dichtgelakt met kunststof; hierdoor kan er geen cariës meer in de groeven komen.” Wat is hem tegengevallen in zijn beroep? “De papieren rompslomp wordt steeds uitgebreider. Begin 2007 had ik opeens het gevoel dat ik ermee wilde stoppen. Niet zozeer door het werk, maar alles wat eromheen hangt. Mijn voornaamste zorg was dat mijn patiënten goed terecht zouden komen en dat is gelukt, want de 1.000 mensen kunnen voortaan terecht bij de Tandartsenpraktijk Componistenlaan.”

Voldoening

Teunissen besluit: “Ik ben in de afgelopen weken ontzettend verrast geweest door de enorme hoeveelheid reacties, kaarten, bloemen en flessen wijn die ik heb gekregen. Het is heel leuk deze blijken van waardering te ontvangen, want het geeft mij de voldoening dat ik het wel aardig heb gedaan in al die jaren.”