Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

06 februari 2008

Blue Bird maakt indruk op Voorhoutse leerlingen

Film over pesten in @Hok

VOORHOUT – Alle groepen zeven van de basisscholen gingen in het kader van Kunstmenu op donderdag 30 januari naar @Hok om daar de film “Blue Bird” te bekijken. De film behandelde het thema “Pesten” en maakte een diepe indruk. “Als er nu wat in de klas gebeurt, kan ik zeggen: weet je nog hoe dat voelde.”

Door Joep Derksen

Leerlingen van de Antoniusschool, Regenboog, Emmaüsschool en de Achtbaan bezochten de verschillende voorstellingen van de Blue Bird film. Het verhaal ging over een meisje, Merel genaamd, dat een gehandicapt broertje heeft en door haar klasgenoten steeds erger gepest wordt. De film maakte een diepe indruk: voorafgaand speelden enkele leerlingen nog met hun vingers voor de projector, maar na afloop van de film was er een intense stilte.

Saskia van Rijn, leerkracht van groep 7 aan de Antoniusschool, vertelt: “De leerlingen vonden hem erg indrukwekkend, want veel van hen hadden een stukje van het verhaal meegemaakt; of het nu betrof dat ze iemand pesten of dat ze gepest worden. In de film wordt Merel steeds erger geplaagd en het verhaal ligt dicht bij de belevingswereld van de kinderen, want het laat zien dat er pesters, meelopers en gepesten zijn. Aan het einde van de film nam een jongetje het voor Merel op en ik hoop dan ook dat dit de boodschap is die de kinderen meekrijgen: dat ze voor iemand die gepest wordt durven op te komen. In ieder geval had de film erge indruk gemaakt, want ze waren na afloop helemaal stil.”

Persoonlijk

Een van de leerlingen die ook de film gekeken had was Tim (10): “Het was best wel indrukwekkend, wel mooi maar sommige dingen waren best wel zielig. Zoals het feit dat ze erg gepest werd en dat haar fiets werd gesloopt en haar skateboard in het water werd gegooid.” Het verhaal raakte Tim ook persoonlijk, zo laat hij weten: “Ik word heel vaak wel eens gepest. Meestal zeg ik wel wat er van of ik haal mijn schouders op. Ik denk niet dat die pesters weten hoe het voelt om gepest te worden.”

Een andere leerlinge, Bo (10), laat weten: “Ik vond het wel een hele leuke film, maar ook wel zielig. Dat meisje werd heel erg gepest en wist niet wat te doen. Haar skateboard ging in het water, zij werd op de grond geduwd en haar fiets in het water gegooid. Ze durfde ook niets tegen de ouders zeggen, want dan gingen die naar de directeur en dat wou ze niet; want hierdoor zou ze nog meer gepest worden. Alleen als ze ging zwemmen, werd ze vrolijk.” Wat heeft Bo van de film geleerd? “Dat je het voor iemand moet opnemen. Als je zelf gepest wordt heb je niemand meer om mee te praten.”

Van Rijn besluit: “De film was heel indrukwekkend en als er nu wat in de klas gebeurt, kan ik zeggen: ‘weet je nog hoe dat voelde’?”