Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

14 februari 2008

Lisse schiet tekort op gebied nieuwe sociale woningbouw

LISSE – Het ambitieuze woningbouwprogramma waaraan het college van burgemeester en wethouders zich verbond, blijkt niet realiseerbaar. In de zomer van 2005 werd nog uitgegaan van een nieuwbouwcapaciteit van 835 woningen (tot 2009). Dit is in oktober 2007 bijgesteld tot een verwachte productie van 447.

D66-fractievoorzitter Cees Verburg vroeg naar de stand van zaken aangaande de voortgang van de bouw van nieuwe woningen. Hij kreeg te horen, dat aangenomen mag worden dat zeker tachtig procent van die 447 woningen daadwerkelijk wordt gerealiseerd. Gevolg is, dat Lisse een aanzienlijk deel van een overheidssubsidie, de zogeheten BLS-gelden, niet ontvangt.

Verburg is hiermee niet blij: ‘De reactie van het college op mijn vraag naar het realiteitsgehalte van de geplande woningbouwproductie binnen Lisse bevestigt helaas mijn stellingname dat de bouwplannen te ambitieus waren. Dat is voor onze jonge woningzoekenden een teleurstellende ontwikkeling. In oktober werd naar beneden bijgesteld tot het harde aantal van 447 en slechts drie maanden later meldt het college dat twintig procent van die woningen niet wordt gerealiseerd, oftewel 88!’

Haalbaarheid

Verburg vervolgt: ‘Ik wil nogmaals aandacht vragen voor de door mij bepleitte snelle bebouwing van het gebied De Zanderij in Hillegom. Wethouder Mesman gaf tijdens een discussie in de gemeenteraadsvergadering in december aan, dat hij meer zag in de geplande dorpsvernieuwingsprojecten. Of echte sociale woningbouw, dus niet alleen appartementen van rond de 181.000 euro, op deze locaties realistisch is, is maar de vraag. Daarenboven lopen we bij zulke dure en lastig te realiseren projecten vaak tegen enorme vertragingen aan. Verder trek ik de haalbaarheid van al die andere inleglocaties binnen Lisse, die het college als strategische locaties heeft vermeld, ernstig in twijfel en vind ik ook in strijd met de geruststellende reactie zoals toen verwoord door wethouder Mesman. Ik zal hierover schriftelijke vragen stellen.’