Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

14 februari 2008

Wethouder Rob de Jong: ‘Het was geen gemakkelijke keuze’

Afscheid van de Noordwijkse politiek

NOORDWIJK – Na bijna twee jaar neemt wethouder Rob de Jong (CDA) afscheid van de actieve politiek om algemeen directeur te worden van de Stichting Katholiek Onderwijs Wassenaar. In een interview met het Witte Weekblad blikt hij terug op de hoogte- en dieptepunten. ‘Een vrouwelijke wethouder zou geen verkeerde keuze zijn’.

‘Het was geen gemakkelijke keuze’, zo trapt De Jong het interview af. ‘Ik zat niet te wachten op een nieuw aanbod, maar men heeft mij gevraagd om deze functie te accepteren, nu daar een fusie is afgerond. Ik ben naast mijn wethouderschap ook altijd een klein beetje actief geweest in het onderwijs en men had mij nu nodig. Dit is een trein, die niet altijd voorbij zal komen en als ik mijn wethouderschap na vier jaar voltooid zou hebben, had ik geen garantie op nieuw werk.’

Onbevangen

Het zijn goede jaren geweest: ‘Politiek is heel boeiend en intensief, maar het is ook een fragiel vak. Vandaag ben je de gevierde man, maar dat kan als een blad aan de boom omslaan. Ik vind wel dat ik het waar heb gemaakt, als ik de reacties van de mensen beluister. Ik heb me heel snel geaccepteerd gevoeld in de bestuurswereld, ondanks dat ik de enige was zonder bestuurlijke ervaring. Natuurlijk ben ik nog niet helemaal klaar hier, maar het bestuurswerk is ook nooit af. Aan de andere kant is het ook zo dat als je toch afscheid moet nemen, je het beste op deze manier kunt doen. Ik ben onbevangen in de politiek gestapt en stap er nu ook weer onbevangen uit. Overigens wil ik van mijn hart dat er door de ambtenaren keihard wordt gewerkt aan een beter Noordwijk en het negatieve imago van de gemeente is onterecht niet altijd positief.’

De wethouder had graag nog enkele portefeuilles willen voltooien: ‘Het Wmo beleidsplan 2008 – 2012 ligt in concept klaar, maar de maatschappelijke organisaties en de gemeenteraad moeten hier hun oordeel nog over geven. Ook het vaststellen van het lokale milieubeleidsplan en de hele vuilinzamelingspolitiek die veranderd moet worden, had ik graag willen afmaken. Maar dit zal mijn opvolger doen. Een van de hoogtepunten van mijn beleid was de aanbesteding van de huishoudelijk hulp in het kader van de Wmo en de overgang van de afdeling sociale zaken naar de ISD Bollenstreek. Het dieptepunt was de demonstratie aan het begin van mijn wethouderschap die was gericht tegen de ontstane situatie bij Groot Hoogwaak. Maar uiteindelijk hebben we toch de belangen van Groot Hoogwaak kunnen waarborgen.’

Opvolger

Heeft De Jong zelf ook iemand in gedachten die hem het beste kan opvolgen? ‘Op dit moment is de opvolger nog niet bekend, maar ik verwacht dat hier binnen een week uitsluitsel over is. In ieder geval wordt er breed gekeken naar een geschikte kandidaat, dus ook buiten Noordwijk. Ik hoop dat het iemand is die echt belangstelling heeft in de sociale portefeuille en een stevige persoon is die er helemaal voor durft te gaan. Met deze portefeuille geef je namelijk uit en je haalt op financieel gebied weinig binnen. Je moet een makkelijke prater zijn en bereid zijn je in je portefeuille te verdiepen: het wethouderschap is zeker geen erebaantje, want je moet keihard werken. Zelf heb ik ook enkele namen doorgegeven aan het CDA-bestuur, maar ik heb geen inzage in hun beslissing.’

Wordt het niet eens tijd voor een vrouwelijk wethouder? ‘Ik ga voor de competenties, maar als dit gelijk is, zou ik kiezen voor een vrouw als wethouder. In het basisonderwijs werk ik veel met vrouwen en het kan misschien wel heel goed zijn om een niet geheel mannelijk college te hebben. Ik pleit voor een gezonde mix voor een optimaal bestuurlijk resultaat, want een college dat alleen uit mannen of vrouwen bestaat is niet geheel perfect.’

Is dit het definitieve einde van zijn politieke loopbaan in Noordwijk? ‘Niet noodzakelijk, want ik stond op de kandidatenlijst. Ik hoop van harte dat de mensen die nu in de gemeenteraad zitten hun functie blijven vervullen, maar mocht er iemand weggaan, dan zal ik wel zitting nemen in de gemeenteraad. Ik kan met mijn nieuwe functie namelijk geen wethouder, maar wel raadslid zijn.’ De Jong vertrekt officieel op 1 maart. De gemeente maakt op een later tijdstip bekend wanneer de afscheidsreceptie zal plaatsvinden.