Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

17 april 2008

Schiphol en politiek positief over geluidsmeetinstrumenten

‘Laat Schiphol kiezen voor de omgeving’

Joep Derksen

LISSE – Hoewel de partijen tijdens de raadsinformatiebijeenkomst van dinsdag 8 april vaak lijnrecht tegenover elkaar stonden, werden toch gemeenschappelijke standpunten gevonden. Paul Tang, lid van de PvdA in de Tweede Kamer, stelde het huidige rekenstelsel over de geluidsoverlast ter discussie en vond een willig oor bij Ruud Wever, adjunct directeur van de Schiphol Group.

Tang: ‘Het huidige stelsel (waarin geluidsoverlast berekend wordt, red.) is zo complex dat zelden begrepen wordt hoe het werkt. Dit leidt tot wantrouwen. Veel beter is het om geluidsoverlast te meten en te zorgen voor een meetstelsel, dus een netwerk van geluidsmeetpunten, waarvan de resultaten helder zijn voor alle partijen. Zo’n stelsel sluit ook aan bij de meningen van de burgers.’ Wever pakte deze handschoen op: ‘Op dit moment testen we al hoe je het geluid van de vliegtuigen het beste kunt meten en laten meewegen in die discussie. Wij ondersteunen dit initiatief van geluidsmeetinstrumenten.’

Geluidswinst

Een opmerking van gemeenteraadslid Dolf Kistemaker, leidde tot minder overeenstemming. Hij zei: ‘Momenteel is het zo dat als het geluid van de vliegtuigen afneemt, Schiphol ervoor zorgt dat het aantal vliegtuigen toeneemt. Zorg ervoor dat er stillere vliegtuigen komen en laat het aantal vluchten gelijk blijven.’ Tang was het hier roerend mee eens: ‘Minder geluid door de vliegtuigen komt door de technische aanpassingen die de vliegtuigbouwers verzorgen: dat is geen verdienste van Schiphol zelf. Als er winst is op het geluidsgebied, dan moet Schiphol niet die volledige winst krijgen, maar delen met de omgeving. Laat Schiphol bevlogen zijn en spontaan kiezen voor de omgeving: deel die geluidswinst!’

Wever was niet enthousiast: ‘Inderdaad is het zo dat we meer vliegtuigen laten landen en starten als er minder lawaaiige vliegtuigen komen. Maar we willen concurreren met Londen en met name Parijs en moeten dus blijven groeien. Ook voor de 62.000 mensen die werken op Schiphol. Minder groei betekent minder banen. Minister Eurlings wil behaalde voordelen van de geluidsoverlast delen met de omgeving, maar Schiphol investeert honderden miljoenen euro in geluidswerende effecten en daar moet je ook rekening mee houden bij het eerlijk delen.’