Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

23 juli 2008

Jongste Bollenstreker loopt Nijmeegse vierdaagse

“De vierde dag was een makkie”

WARMOND – Bijna veertigduizend mensen namen deel aan de wandelvierdaagse van Nijmegen. Ook een twintigtal Teylingers namen deel aan dit groots opgezette evenement. Een van de jongste deelnemertjes aan de vierdaagse was Martijn van Hees (12): hij presteerde het om vrijwel ongetraind in vier dagen en zonder blaren een afstand van 120 kilometer te lopen.

Door Joep Derksen

Zaterdag 19 juli was Martijn weer thuis en aan het inpakken voor een jeugdkamp waar hij dinsdag naar toe gaat. Hij loopt moeizaam heen en weer: “Ik heb helemaal geen zin in het kamp”. Hij laat het pakken even achterwege en vertelt over zijn vierdaagse-ervaring, terwijl hij trots zijn welverdiend kruisje laat zien: “Vorig jaar wilde ik al meedoen, want het leek me leuk om zo’n medaille in ontvangst te nemen, maar toen was ik nog te jong. Samen met mijn tante Geertje Finker liep ik vier dagen lang de 30 kilometer. Ik heb niet echt veel aan voorbereiding gedaan en dat was niet zo slim van me. Gelukkig had ik geen blaren, alleen waren mijn voetzolen wit uitgeslagen en is nu een spiertje verrekt in mijn bovenvoet.”

Wat was het moeilijkste moment tijdens de wandelvierdaagse? “De eerste dag was ik niet voorbereid op wat er zou komen en ik liep heel snel. We vertrokken om 7:45 uur en waren om 9:30 uur in Elst. Toen had ik spierpijn en moesten we nog 15 kilometer lopen. Die tweede helft over de dijk duurde heel lang; er leek geen eind aan te komen.” De volgende ochtend om 06:00 uur had Martijn ontzettend last van zijn voeten en belde hij zijn moeder om wat morele steun. Dankzij haar woorden startte Martijn toch en het ging steeds makkelijker. “Die zeven heuvelenloop waar iedereen het over heeft, valt best mee. Als we omlaag gingen, liep ik achteruit, dan is het net of je naar voren loopt.”

Over de vierde dag: “Dat was een makkie. Omdat je een uur langer over die dertig kilometer mag doen, kun je de afstand zowat kruipen. Het was heerlijk om in de Via Gladiola te lopen, want er waren zoveel mensen die me toeriepen: ‘Je bent er bijna!’ Er waren ook veel mensen die gek aan het doen waren en we kregen gratis gladiolen.” Heeft de nu ervaren vierdaagseloper nog tips voor anderen die de Nijmeegse vierdaagse willen afleggen? “Begin op tijd met trainen en maak gebruik van heel goede sokken en schoenen. En zorg dat je Dr. Fix bij je hebt: als je dat op je voeten smeert, voorkomt het blaren.”