Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

23 juli 2008

“We worden het afvoerputje van de Bollenstreek”

Gemengde reacties op komst Polenhotel

HILLEGOM – Het bericht dat er twee locaties zijn waar de zogeheten Polenhotels, of: Potels, gevestigd worden, brengt de omwonenden aardig in het gareel. De reacties zijn echter verschillend. Waar in de Pastoorslaan de meningen negatief zijn over het plaatsen van de Polen in het oude pand van Van Waveren, maken de omwonenden van het Ringvaartterein zich minder druk. “Die mensen moeten toch ergens wonen.”

Door Joep Derksen

De geïnterviewden in de Pastoorslaan spreken uitsluitend op basis van anonimiteit. Een omwonende: “Ik vrees overlast als die mensen in het pand van Van Waveren komen. Met name ’s nachts, want die mensen lusten wel een borreltje. Natuurlijk moeten we ze ergens kwijt, maar je wilt toch niet zoveel mensen op een hoop hier vlakbij hebben zitten? Of ik een bezwaar indien?” Hij lacht even: “Dat heeft toch geen enkele zin. Je kunt zoiets toch niet tegenhouden als de politiek haar zinnen erop heeft gezet.”

Een buurtgenote is het met de vorige spreker eens: “Ik word niet vrolijk van die berichten. Ik wil niet discrimineren, maar enkele jaren geleden hadden we veel overlast van Engelsen, waar het ging om geluidsoverlast en inbraken. Het is de laatste tijd rustig. Momenteel zitten veel Polen in een pand iets verderop richting het centrum en wij hebben er geen last van. Als zij ’s avonds uitgaan, trekken ze toch naar het centrum toe. Als ze in het pand van Van Waveren komen, lopen ze wel bij onze huizen langs en dan hebben we veel meer last.” Ze vervolgt: “Ik heb dubbele gevoelens. Als je hen hiernaar toe haalt om te werken, moeten ze ook fatsoenlijk kunnen wonen, maar in het weekend doen ze niets anders dan zuipen en zijn ze heel vervelend en luidruchtig.”

Ze ergert zich aan de daadkracht van de Hillegomse politiek: “De gemeente moet nou zo nodig voorop lopen in het huisvesten van die Polen, maar van de ontwikkeling van bedrijventerreinen en huizen voor onze kinderen komt niets terecht. In Noordwijkerhout en Lisse zijn ze volop aan het bouwen en hier gebeurt niets. Met die Polenhotels worden we het afvoerputje van de Bollenstreek. De andere gemeenten moeten eerst zelf wat doen. Als de gemeente haar plannen doorzet, ga ik de meningen van de buurtbewoners peilen en dan een gezamenlijk bezwaarschrift indienen.”

Ringvaartterrein

De sfeer bij de omwonenden naast het Ringvaartterrein is een stuk positiever. Geen van de geïnterviewden maakt zich echt druk over de komst van een Potel. De heer Beelen: “Ik moet het maar afwachten, want je weet toch niet wat er komt. Als het geschikte mensen zijn, is er niets aan de hand, maar als het tuig is houdt het op. In ieder geval worden we van de huidige leegstand op het Ringvaartterrein ook niet veel wijzer. Ook wordt er veel vernield en dat maakt je ook niet vrolijker.” Is hij bang voor overlast? “Ach, daar kan ik niets over zeggen. Als je nieuwe buren krijgt, moet je ook maar afwachten of dat goed gaat. Er zijn slechte en goede Polen, maar ook Hollanders zijn niet allemaal brave jongens. Ik vind het prima als hier zo’n polenhotel komt en hoop dat het goed uitpakt.”
Mevrouw Seijsener is het hiermee eens: “Op mijn leeftijd heb ik niets tegen op zo’n polenhotel. Als ze er een restaurant bij doen, is het helemaal goed want dan kom ik er ook eten. Laat ze maar lekker rommelen op het Ringvaartterrein, want je hebt ook niets aan al dat braakliggende land.” Haar overbuurman de heer Melk heeft ook geen problemen met de komst van een Potel: “We leven in Europa, maar ze moeten zich wel normaal gedragen. Laat de politie in ieder geval extra opletten en zorg ervoor dat de Polen in die hotels begeleiding krijgen van een Pool die de mores in Nederland kent. Als ik in Polen ben, weet ik ook niet hoe daar de zeden en gewoonten zijn. Dus een begeleider die een oogje in het zeil houdt, kan een goede oplossing zijn.”