Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

28 augustus 2008

‘Sport, spanning en spel’

Wannabelikechanna wint Kortebaandraverij

NOORDWIJK – De door de Stichting Vrienden Harddraverij Noordwijk georganiseerde Kortebaandraverij kon genieten van een bovengemiddelde belangstelling. Langs het hele parcours over de Koningin Wilhelmina Boulevard stonden donderdag 21 augustus de mensen opgesteld om de paarden met hun rijders langs te zien rennen. En natuurlijk om een legaal gokje te wagen.

De wedstrijden van de Kortebaandraverij volgen het zogeheten knock-out systeem. Twee paarden rennen twee- of driemaal tegen elkaar en het span dat het eerste twee keer gewonnen heeft, gaat door naar de volgende ronde. In totaal participeerden 23 paarden met hun ruiters. Glorieuze winnaar van de dag was Wannabelikechanna, die alle concurrenten het achterste van zijn staart liet zien.

Voor de toeschouwers was het in ieder geval een bijzonder fijne dag. Terwijl de speaker voor de zoveelste keer zijn bekende ‘Klaarmaken, op uw plaatsen, 1, 2, 3, af’ liet horen laat Aad van der Plas uit Beinsdorp weten: ‘Ik kom hier mijn hele leven al. De Kortebaandraverij gaat om de sport, spanning en het spel. Uiteraard waag ik ook een gokje en ik heb ingezet op Wichita River en Viva’s Limburgia. De eerste is een opkomend merriepaard die het heel goed doet en Viva’s Limburgia heeft al vijf races achter elkaar gewonnen.’ Hij haalt herinneringen op: ‘Mr. Postman was het beste kortebaanpaard aller tijden.’
Ook de heer Zuurbier uit de Haarlemmermeer geniet met volle teugen: ‘Het is hier gezellig, maar winderig. Maar dat ben ik gewend, want ik ga alle kortebanen af in Nederland. Het is de kick, een soort verslaving: net als gokken, roken en drinken. Kortebaandraverij is net als een dik pak sneeuw: daar kom je ook zomaar niet meer vanaf.’ Heeft Zuurbier een gokje gewaagd bij de Totalisator? ‘Uiteraard: ik heb op Viva’s Limburgia ingezet.’