Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

19 december 2008

Kerst is weer familiefeest

NOORDWIJK – Met al die slechte berichten over de economie, lijkt iedereen uit te kijken naar de Kerstfeestdagen. En wat wordt er dit jaar vooral gedaan? Geen verre reizen of luxe overnachtingen, maar lekker met het gezin en de familie bij elkaar zitten. Al dan niet met bruine bonen en doperwten.

In het winkelcentrum van Noordwijk-Binnen kijken de medewerkers van de verschillende ondernemingen al uit naar 25 en 26 december. Patrick Herreman is metselaar en een rasechte Belg. Terwijl hij een scheur in een muur repareert, vertelt hij over zijn Kerstplannen: ‘Ik ga het lekker thuis vieren met mijn gezin, grootmoeder en kleinkinderen. Het kerstfeest zelf betekent voor mij niets speciaals: ik ben niet zo bijgelovig.’ U bedoelt zeker gelovig? ‘Voor mij is dat hetzelfde.’ Wat komt er op de tafel te staan? ‘Daar was mijn vrouw vanmorgen nog niet uit en ik heb daar niet zoveel in te zeggen, maar dat hoeft van mij ook niet.’

Jeanette pakt enkele sigarettensloffen uit grote dozen en vertelt over haar kerstplannen: ‘We komen lekker samen met de familie, dus ook mijn opa en oma. Die dagen gaan we spelletjes doen zoals kaarten (jokeren, hartenjagen en schoppenvrouwen) en pokeren. Nee, geen strippoker: dat kan ik mijn familie niet aandoen!’ Over het kerstdiner: ‘Dit jaar zetten we wat anders op tafel: een warm & koud buffet, met allerlei soorten vlees, hapjes en salades. Voor mij betekent Kerst: een dag bij elkaar gezellig samenzijn. Het heeft voor mij geen geloofsbetekenis.’

Haar collega Christina Houwaart gaat op Tweede Kerstdag gezellig gourmetten met familie, waaronder haar vader, moeder, oom en tante. ‘De dag ervoor gaan we Chinezen en inderdaad: gezellig samenzijn. Ook hebben we onze eigen tradities, zo komen er altijd bruine bonen en doperwten op tafel. Doperwten ploppen houden we er iedere Kerst in.’ Bloemenverkoopster Sandra Ermers doet op Eerste Kerstdag niets anders dan uitrusten met haar partner. ‘De dag erna ga ik lekker met vrienden en familie eten in een restaurant. We hebben geen tradities, maar zitten met z’n allen bij elkaar. Waarover we dan praten? Bij ons gaat het altijd wel over bloemen, want de hele familie zit in deze handel.’
Ook supermarktmanager Aad van der Zalm kijkt uit naar de kerstdagen: ’25 december vieren we het met de uitgebreide familie en 26 december komen we met vrienden bij elkaar. Mijn vrouw is gek op koken en ze zit nu al te bedenken wat er die dagen op tafel komt. Het wordt geen kalkoen, maar we gaan wel wild eten: dat doen we ieder jaar.’