Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

11 december 2008

Meetpunten tegen vliegtuiglawaai na drie jaar geplaatst

Burgerinitiatief succesvol

TEYLINGEN – Het eerste geluidsmeetpunt is donderdag 4 december geplaatst bovenop het dak van basisschool De Startbaan in Sassenheim. In de komende weken verschijnen er nog drie meetpunten in Voorhout en Sassenheim om de geluidsoverlast van Schiphol’s vliegverkeer te meten. Met de plaatsing van deze meetpunten wordt gehoor gegeven aan een burgerinitiatief dat in 2005 bij de toenmalige Voorhoutse gemeenteraad werd ingediend. Ook worden de meetresultaten vergeleken met omliggende gemeenten, waar al eerder geluidsmeetpunten werden geplaatst.

Door Joep Derksen

Doel van deze meetpunten is om met behulp van het feitelijk meten van het vliegtuiglawaai extra argumenten te hebben om te voorkomen dat nog meer vliegverkeer over Teylingen en de Bollenstreek wordt gestuurd. Tot nog toe wordt het vlieglawaai door Schiphol berekend, maar de uitkomst van berekeningen zijn altijd afhankelijk van de data die worden ingevoerd en de zwaarte die aan de verschillende cijfers wordt gegeven.

Wethouder Gerrit van der Meer gaf in oktober al aan dat hij groot voorstander is van de komst van de meetpunten: “We hebben eerst de nodige moeite gehad om de exacte locaties vast te stellen voor de optimale bruikbaarheid van de gegevens. Er komen in totaal vier meetpunten: twee in Voorhout en twee in Sassenheim. In Warmond wordt geen meetpunt geplaatst, omdat deze gemeente direct in het verlengde ligt van het meetpunt Oegstgeest, dat vlak over de gemeentegrens gepositioneerd is.”

“Meten is weten”, refereert Van der Meer aan de door de 150 indieners in 2005 gebruikte oneliner. Het huidige stelsel om het vliegtuiglawaai te controleren op basis van geluidsberekening staat ter discussie. Met geluidsmeting kun je de klachtenanalyse daadwerkelijk koppelen aan de gemeten overlast. We willen heel graag zien dat geluidsmeting ook gebruikt wordt in het handhavingstelsel. Ook als dat niet lukt, dan beschikken wij als gemeentes zelf voortaan over objectieve gegevens. Door geluidsmeting kunnen we namelijk ook een daadwerkelijk klachtenpatroon weergeven, zonder dat door Schiphol gezegd wordt dat deze resultaten gebaseerd zijn op gevoelens.”

Het eerste geluidsmeetinstrument staat dus sinds vorige week donderdag fier op het dak van De Startbaan. Er is geen straling, dus de kinderen lopen geen enkel gevaar. De directeur van deze school, Piet Zuijderwijk, constateerde nog wel een minpuntje: “Dat ding werkt niet, want er is nog geen verbinding aangelegd met de server aan de andere kant. Daar moet toestemming voor komen en ik denk dat de gemeente de snelheid van het verkrijgen van die toestemming onderschat heeft.”
De afdeling communicatie van de gemeente Teylingen reageert hier op; “Het meetpunt bij de Startbaan in Sassenheim is nog niet online, maar registreert al wel. Twee andere locaties zijn ook bekend: een meetpunt is geplaatst bij de Gouverneurslaan 40 in Sassenheim en het tweede meetpunt komt bij de Emmaüsschool in Voorhout. Het meetpunt in de Gouverneurslaan is al wel online en registreert ook al.”