Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

28 januari 2009

Kippers onaangenaam verrast over uitkomsten speelruimtescan

LISSE – De scan speelruimtebeleid Lisse die de rekenkamercommissie eind vorig jaar uitvoerde, heeft geen perfecte score opgeleverd. Deze verwachting van wethouder Jan Kippers (CDA) bleek niet uit te komen. Logboeken met informatie over het onderhoud bleken niet goed bijgehouden en speeltoestellen worden niet systematisch vervangen. De resultaten werden besproken in de vergadering van de commissie Maatschappij & Financiën van woensdag 14 januari.

Ronald Popma van de rekenkamercommissie legde de bevindingen voor aan de commissieleden: ‘We hebben gekeken naar vijf speeltuintjes, die we geprikt hebben op een lijst. Daar ben ik met m’n kinderen en een ander lid van de rekenkamercommissie naar toe gegaan. We hebben ook logboeken over onderhoud speeltuintjes bekeken. Van iedere speeltuin is een logboek: dat geeft een goed gevoel.’ Zijn collega Trinette van Wijck vulde aan: ‘De eigenaar van de speeltuinen is wettelijk verplicht een logboek bij te houden. Daar moet in ieder geval informatie in staan over reparaties en het vervangen van speeltoestellen. Niet alles is even systematisch en het staat er niet duidelijk in zoals de Voedsel en Waren Autoriteit het zou willen hebben. De gegevens werden ongestructureerd verzameld. Lisse scoorde in 2007 op dit punt 40% tevredenheid uit een onderzoek van de VWA, terwijl het landelijk 63% was.
Commissielid Levien de Braal (D66) wilde weten: ‘Heeft het college al maatregelen genomen naar aanleiding van dat onderzoek van de VWA?’ Wethouder Jan Kippers (CDA): ‘De logboeken, dat is ook bij Openbare Werken bekend, zijn een gegeven en een verplichting. Mede vanwege de grote aandacht van het college aan speelplekjes, was ik onaangenaam verrast van deze opmerking. Ik had niets anders dan een tien verwacht. Ik heb de leidinggevende aangesproken op dit punt. Het logboek wordt weinig administratief bijgehouden, het moet echter op een ordentelijke en navolgbare manier gebeuren. Ze hebben mij aangegeven dat ze hier aandacht aan zouden geven. Ik houd dit goed in de gaten en verwacht een verbetering in de toekomst wanneer OW wordt uitbesteed.’