Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

24 januari 2009

Leermomenten en boze buurvrouw tijdens Hotel Praktijkweek

NOORDWIJK – Ieder jaar runnen studenten een week lang het hotel Stay ok. Ook in de week van 12 tot en met 16 januari was het een drukte van belang in het hotel, waarbij het aantal ‘werknemers’ de hoeveelheid gasten oversteeg. Twee klassen van Tio Amsterdam en een klas van Tio Rotterdam vervulden alle wensen van de betalende bezoekers in het kader van de Hotel Praktijkweek.

Binnenkomend in het hotel is het een drukte van belang in de ontvangstruimte met bijbehorende balie. Een grote hoeveelheid van zeer charmant uitziende jongedames en een enkele keurig geklede jongeheer zijn druk met elkaar in gesprek. Twee dames verpozen zich in loungestoelen en een ander studentikoos type geniet van een drankje aan de bar. Gasten zijn helaas niet te zien.

Isabelle Duppen, studente aan de Tio Amsterdam, is voor deze week de PR-manager van het hotel en zij vertelt over de gang van zaken: ‘We volgen allemaal de opleiding Toerisme & Hotellerie. We runnen het hotel en iedereen heeft een eigen functie om te zorgen dat het goed loopt. We hebben ons drie maanden op deze opdracht voorbereid door onder meer het indelen van werkroosters, de inkoop van drank en het opzetten van een website. Maandag 12 januari zijn we begonnen en de eerste dag was nog wat rommelig, omdat nog niet duidelijk was wie waar moest werken. Later in de week ging het stukken beter.’

Welke problemen zijn de studenten tegengekomen? ‘We hebben gemerkt dat de communicatie lastig kan zijn: soms werd er niet goed gecommuniceerd. Als er iets veranderde, wisten de (door de studenten) gekozen managers er vaak wel van, maar de mensen onder hen niet. Zo werd plots besloten dat de drankmuntjes niet meer bij de frontoffice gekocht en ingeleverd konden worden, maar direct bij de bar. In het restaurant zelf wist het personeel daar echter niets van.’
Wat is het grote leermoment? ‘Dat je op tijd moet beginnen met de voorbereidingen. We hebben alles wel afgekregen, maar je onderschat de hoeveelheid werk. Als er iets mis gaat, wordt het heel kort tijd om nog wat te kunnen doen. Daarnaast kunnen we nu zien wat er allemaal speelt in een hotel. Er komt veel meer bij kijken dan alleen maar de werktaken uitvoeren. Er moet veel overlegd en voorbereid worden. Wat mijn eigen taak betreft: de PR is toch zwaarder dan ik dacht. Ik had verwacht meer interviews te geven, maar je moet ook gasten ontvangen. Dan sta je soms urenlang bij de deur te wachten op gasten die niet komen. Verder hebben we ook een klacht ontvangen van een buurvrouw: zij vond dat we ’s nachts te veel herrie maakten. We probeerden het op te lossen met het geven van kleine presentjes en een uitnodiging om gratis te komen eten, maar ze bleef een beetje boos.’