Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

28 januari 2009

‘Milieuwetgeving niet overtreden’

LISSE – De al weken in een caravan wonende Yvonne Wakker riep de politici op om haar terug te laten keren naar haar woning. De antikraakbewoonster kreeg hierbij steun van de heer Van der Ploeg, een voormalig medebewoner in het pand aan de Heereweg 245 – 247. Wethouder Jan Kippers (CDA) zegde tijdens de vergadering van de commissie Ruimte & Infrastructuur van donderdag 15 januari toe dat hij er alles aan zou doen om de situatie te helpen oplossen.

Van der Ploeg vertelde over de nieuwe situatie waarbij kunstenaars een atelier in gebruik hebben genomen op de begane grond: ‘Beneden kan niet geventileerd worden en de lucht gaat bij de bovenbuurvrouw naar boven. Ik kan me voorstellen dat Yvonne Wakker niet blij is met de situatie. Toxische stoffen zijn sluipmoordenaars. Het atelier zit onder een woonruimte en is ongeschikt om als atelier te dienen.’
Wakker vulde aan: ‘Op 21 december kreeg ik te horen dat kunstenaars onder mijn pand kwamen te zitten. De corporatie die antikraakbewoners plaatst, Camelot, zei dat ik ‘maar’ antikraak woonde en blij moest zijn dat ik hier al twee jaar kon zitten. De ruimtes van Camelot zijn echter uitsluitend bedoeld als tijdelijke woonruimte. Als ik geen caravan had, was ik al lang in het ziekenhuis opgenomen geweest vanwege mijn kwik-, zilver-, koper- en loodvergiftiging. De door de kunstenaars gebruikte materialen en oliën zijn wel degelijk schadelijk voor de gezondheid. Mijn woongenot is ondergeschikt gemaakt aan hobby van kunstenaars.'
Wethouder Kippers legde de zaak uit: ‘De gemeente is eigenaar van het pand en Camelot zorgt ervoor dat het pand niet gekraakt wordt. We hebben eerst een onaangekondigd huisonderzoek gedaan bij de kunstenaars. We hebben daar rondgelopen en gezien wat er was. We hebben geconstateerd dat de milieuwetgeving niet overtreden wordt. Er stonden geen dingen in grote hoeveelheden in de opslag die schadelijk zijn voor de gezondheid. Ik heb gevraagd aan Camelot hoe zij tot een oplossing komen. Camelot heeft ons verzekerd dat zij nogmaals met mevrouw Wakker in overleg gaan en tot een goede oplossing komen. Dat zou kunnen betekenen dat ze komt te wonen in een pand buiten Lisse. De politie zal in de tussentijd niet handhavend optreden tegen het wonen in een caravan.’ Gezien de reacties van de verschillende fracties, zou dit muisje nog een politiek staartje kunnen krijgen.