Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

24 februari 2009

Motie voor racefietsvriendelijker Spekkelaan overwogen

LISSE – ‘Ik voel me in ernstige mate tekort gedaan omtrent de herinrichting van de Spekkelaan. Het resultaat is lachwekkend.’ Dit stelde Peter Bemelman, voorzitter van de RTV Bollenstreek donderdag 12 februari.De herinrichting van de Spekkelaan leidde tot hoge gemoederen tijdens de vergadering van de commissie Ruimte & Infrastructuur.
Bemelman liet weten: Er zou een duidelijke maatgeving van de verkeersdrempels zijn, maar daaraan is voorbij gegaan. De afspraak was om een parcourssparende herinrichting te realiseren en niet te komen tot zoals het er nu bij ligt. Na het passeren van de constructies zit het verkeer al snel op snelheid. Ook de constructie aan de Achterweg blijft te steil: je wordt er met je skates op gelanceerd. Voor de Van Lyndeweg geldt: doe het daar net als de Vuursteeglaan en vlak die constructie met een luttele centimeter af. Met demontabele versmallingen zijn deze constructies helemaal overbodig. Wij staan volledig achter een herinrichting van de Spekkelaan. Maar de verkeersveiligheid kan op een eenvoudige wijze, waarbij de wielerwedstrijden gewoon gehouden kunnen worden.’
Wethouder Guus Mesman wilde geen wijzigingen aan de Spekkelaan doorvoeren: ‘Het college is er meermaals op gewezen dat de Spekkelaan niet veilig genoeg is voor kwetsbare verkeersdeelnemers. We hebben verschillende stapjes gedaan, die bleken niet genoeg. Bemelman heeft gevraagd een herinrichting door te voeren die recht doet aan sportverenigingen. We hebben gepoogd voor de verkeersdrempels een hoogte van 8 cm en breedte van 75 cm te realiseren. Het maken van een inritsituatie is geen academisch werk. Je bent fysiek met dingen bezig en dan heb je met marges te maken, waarvan wordt afgeweken. Je kunt niet over de volle breedte 8 cm hebben. De hoogte fluctueert tussen de 7,5 en 9,5 cm. Dat valt binnen de marges. We gaan van 60 km naar 30 km zone. Bij die situatie zouden we een 12 cm constructie hebben gehad, met een veel kortere oprit. De huidige situatie is acceptabel. Het college is primair aangesteld om de zwakkere deelnemers te beveiligen en ons is gevraagd: kunt u ook kijken naar het sportelement. De hoogte van de verkeersdrempels terugbrengen van 12 naar 8 cm is wat ons betreft het maximum.’
De politieke partijen waren niet geheel overtuigd en mogelijk wordt tijdens de gemeenteraadsvergadering van donderdag 19 februari een motie ingediend. Fractievoorzitter Cees Verburg (D66) stelde: ‘De gemeenteraad heeft een aanvullend raadsbesluit aangenomen om het snel laten passeren van wielrenners mogelijk te maken. Het technische verhaal van Mesman klopt, maar de uitvoering is niet conform het besluit van de raad.’ Fractievoorzitter Marius Nieuwenhuis (SGP/ChristenUnie): Als je een verkeersdrempel met een hoogte van 8 cm afspreekt en hij wordt tot 10 cm hoog, dan is het verschil van 20% een te grote marge.’ Fractievoorzitter Benno Kooij (CDA): ‘We moeten inderdaad naar een oplossing toe. Het hoofddoel was niet alleen de verkeersveiligheid, maar ook om voor de RTV een parcours te maken.’